Icma.az
close
up
RU
Travmatik yaşantının vizual simvolu Dilrubanın bananlarla oynama aludəliyini niyə birmənalı yozmaq mümkün olmur?

Travmatik yaşantının vizual simvolu Dilrubanın bananlarla oynama aludəliyini niyə birmənalı yozmaq mümkün olmur?

Kulis.az saytına istinadən Icma.az xəbər verir.

Kulis.az Mətanət Vahidin "Ayxan Ayvazın "Banan qabığı" hekayəsinin psixopoetik yozumu: Selincer podteksti" yazısını təqdim edir.

Müəllifin intertekstuallığa meyli, ilk növbədə, ədəbi mədəniyyətlə (literary culture) dialoqa girmək ehtiyacından doğulur. Bu tendensiyanı yalnız estetik seçim kimi deyil, həmçinin mədəni, psixoloji və sosioloji kontekstlərdən də şərh etmək mümkündür.

Xüsusən, gənc yazarlar klassik(ləşmiş) əsərlərə istinad etmək və onlarla dialoq qurmaqla, bir növ, yaradıcı mövqelərini müəyyənləşdirməyə çalışırlar.

Bu, bir tərəfdən müəllifin özünü ümumi mədəni sahənin bir parçası kimi hiss etmək\göstərmək istəyindən qaynaqlanırsa, digər tərəfdən, oxucu ilə estetik-intellektual anlaşma yaratmaq niyyəti daşıyır.

Məşhur bir mətnlə intertekst qurmaq, onun ideya-məzmun xüsusiyyətləri, rəmzi-metaforik elementləri, obrazları və ya süjet modellərinə yaradıcı yanaşma yazara mövcud ədəbi-bədii yaddaşa müraciət vasitəsilə yeni mənalar aşkarlamaq imkanı qazandırır. Bu mənada, intertekstuallıq texniki vasitə olmaqla yanaşı, müəllifin mədəni özünüifadə strategiyasıdır.

Klassik(ləşmiş) mətnlərə müraciət dekonstruktiv xarakter də daşıya bilir: məşhur əsərin qəbul olunmuş şərhlərini çağdaş kontekstdə yenidən yozmaq, yeni interpretasiya imkanları formalaşdırmaq mümkün olur.

Ayxan Ayvazın "Banan qabığı" hekayəsi travmanın metaforik təsvirinə əsaslanan bədii psixologizm nümunəsidir. Mətnin adının eşitmə bənzərliyi ilə yanaşı, ideya yaxınlığı ilə də J.D.Selincerin məşhur, qısaca, çox vaxt "Banan balığı" adlandırılan "Banan balığı üçün mükəmməl gün" hekayəsi ilə intertekstual əlaqə yaratdığını gözardı etmək olmaz.

Amerikalı yazıçının əsərinin metaforlaşmanın şərh düyünü kimi çıxış edən başlığında əksini tapan erotik atmosfer Ayxanın hekayəsində də qabarıqdır. Selincerin qəhrəmanı Seemore çox banan yeyən bir balığın çuxurda ilişib ölməsindən bəhs edir.

Bu vəziyyət nəticədə ölümə və ya günahsızlığın itirilməsinə səbəb olan şirnikləndirici vasitələrlə (bananlarla) dolu bir həyatın metaforası kimi şərh edilə bilər: "- Acan kimi suyun dibində olan darboğaz çalalara doluşurlar. O çalalarda kalan banan olur. Onlar bu çalalara girməmişdən qabaq adi balıqlardan heç nə ilə fərqlənmirlər. Amma elə ki girdilər, özlərini lap donuz kimi aparırlar. Birini öz gözlərimlə görmüşəm: o, çalaya girəndən sonra bir dəfəyə düz yetmiş səkkiz banan yedi. - Oğlan önündəki döşəyi yükü ilə birlikdə üfüqə sarı bir az da irəli itələdi. - Təbii ki, onlar bu cür çox yediklərinə görə o qədər şişirlər ki, girdikləri çaladan bayıra çıxa bilmirlər. Onun dar boğazından keçə bilmirlər.

- Çox uzağa getməyək, - Sibil dedi, - bəs sonra neyləyirlər?

- Kimlər?

- Banan balıqları.

- Hə, yəni bilmək istəyirsən ki, onlar bu qədər yeyəndən sonra o çaladan bayıra çıxa bilməyəndə neyləyirlər, hə?.. Deməyə dilim gəlmir, Sibiş. Onlar ölürlər..."

Beləcə, Selincerin hekayəsində banan balığı travma, psixoloji deformasiya və çıxılmazlığın bədii ifadəsinə çevrildiyi kimi, Ayxanın mətnində də banan qabığı travmatik yaşantının vizual simvolu kimi çıxış edərək sonda atılır. Bu mənada, ikincidə nikbin sonluğa ümid vurğulanır.

Bəlli olduğu kimi, Selincerin hekayəsi psixoanlitik şərhlərdə fərqli interpretasiyalar qazanır. Dilrubanın davranışları da "Banan qabığı" hekayəsinin podtekstini nişan verir - barəsində açıq danışılmasa da, o həm təcavüz qurbanıdır, həm də bu aktı xatrılamaqdan özünə məlum olmayan zövq alır: "Anamın qabağına yüyürdüm, əlindəkiləri alıb mətbəxə apardım və onda gördüm ki, bacım uzanıb, bananları da üstünə düzüb. Elə o an mətbəxə gələn atamla usta da bu mənzərəni görüb çaşdılar."; yaxud "Bacımın pal-paltarı, telefonu, çarpayısı da sarıya çevrilmişdi. Bütün günü öz-özünə danışır, arada bananları ilə oynayır, sonra uzun-uzadı pəncərədən çölə baxırdı".

Ayxanın psixoloji hekayəsində Dilrubanın bananlarla oynama aludəliyini birmənalı yozmaq mümkün olmur. Bu cür reqressiv hallar, adətən, şüuraltı müdafiə mexanizminə çevrilib acı təcrübəni unutmağa (və ya başqa bir formada yaşamağa) çalışıldığı zaman baş verir. Dilrubanın davranışları travma üzərində nəzarəti bərpa etmə cəhdi kimi də yozula bilər. Freydə görə, insan basdırılmış travmatik təcrübəni düşüncə və xəyalında təkrar yaşamaq, yaxud imitasiya etməklə onu bu dəfə öz iradəsi ilə idarə etmək istəyir. Bu düşüncəyə əsasən, qızın hərəkətlərini passiv qurban olmaqdan çıxma arzusu kimi də şərh edə bilərik.

Bədii-estetik dəyəri həmçinin rəng simvolikasına əsaslanan "Banan qabığı" hekayəsinin intermedial aspekti də diqqətəlayiqdir: rənglərin vizual sənətlərdəki psixoloji-assosiativ mənalarından istifadə edilməsi mətnə fərqli kontekst qazandırır. Qara və sarı rənglərin qarşılaşdırılması məzmunun məhz bu rəmzləşmə üzərindən ifadəsinə şərait yaradır. Sarı çox vaxt günəşi, istiliyi, enerjini, sevinc və nikbinliyi ifadə edir.

Psixoloqun sarı rəngi "alternativ günəş" kimi tövsiyə etməsi də bir növ, travmanın antidotunu yaratmaq, qara(nlıqdan) çıxmaq üçün işığı çağırmaq, yaddaşın ağrısını günəş metaforası ilə "yuyub" sağaltmaq cəhdidir. "Kafedə oturub çay sifariş eləyəndə atam ofisiantın qulağına pıçıldayıb ki, çoxlu limon gətir, bir də elə elə, çay sapsarı olsun. Ofisiant onda atama deyib ki, ananas aromalı çay var, o elə siz deyən kimidir, gətirim baxın. Süfrədə hər şey sarı rəng olub: ofisiant hardansa sarı örtük gətirib masaya sərib, ananas aromalı, sapsarı çayı şüşə çaynikdə qarşılarına qoyub. Üç qabda limon dilimləri və qənd qabındakı qəndlər də sarıymış. Onda günün günorta çağıymış, hardasa gizlənmiş günəş də birdən çıxıb göyün üzünə və düz bacımın gözlərinə zillənibmiş."

Psixoloji terapiyanın tərkib hissəsinə çevrilən sarı rəng hekayədə bütün simvolik mənaları ilə birgə emosional yük daşıyıcısı olmaqla yanaşı, ailənin ümidlərini təmsil edən estetik detal kimi hekayənin strukturuna hopur.

Ayxan Ayvazın şüuraltıya estetik təmas edən "Banan qabığı" hekayəsi travmanın yeni semantik qatlarda şərhinə imkan yaratmaqla, ədəbi-mədəni yaddaşla yaradıcı ünsiyyətin nəticəsi kimi ərsəyə gəlir: Selincer mətninin strukturu və məna qatlarını yarıaşkar şəkildə təkrarlasa da, onu fərqli ədəbi və psixoloji kontekstdə rekonseptuallaşdırır, intertekstual dialoqu bədii özünüdərk mexanizminə çevirir.

Kiyevin Ayasofya Katedralındakı minillik oyma yazılar rəqəmsallaşdırıldı Məşhur aktyor vəfat etdi Bayö qobeleni 1000 il sonra ilk dəfə Britanıyada
Daha ətraflı məlumat və yeniliklər üçün Icma.az saytını izləyin.
seeBaxış sayı:41
embedMənbə:https://kulis.az
archiveBu xəbər 12 Avqust 2025 15:00 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Xaçmaz Bakı marşrut avtobusunda həyacanlı ANLAR Sərnişinin ürəyi... FOTO

28 Sentyabr 2025 16:39see171

Cabir İmanovun vəfat etdiyi idman zalının qarşısından görüntülər VİDEO

29 Sentyabr 2025 15:19see158

İdman zalında vəfat edən Cabir İmanov kimdir? DOSYE

29 Sentyabr 2025 14:33see150

Cabir İmanovun məşq yoldaşı: İdman edəndə ölməyib... zala girdi...

29 Sentyabr 2025 16:05see146

Məşhur atlet boksçudan ayrıldı

28 Sentyabr 2025 07:12see146

III MDB Oyunlarında üzgüçülük yarışının medalçılar bəlli olub

28 Sentyabr 2025 10:50see139

Turan Tovuz dan 3 dəqiqəyə iki qol Yenilənir

28 Sentyabr 2025 17:08see136

“Konstitusiya və Suverenlik İli” çərçivəsində elan olunmuş qrant müsabiqəsinin qalibləri ilə görüş keçirilib

28 Sentyabr 2025 12:04see132

Sarıköklü südün faydaları

28 Sentyabr 2025 07:01see128

Xameneidən Hizbullah a mesaj var Laricani çatdırdı

28 Sentyabr 2025 16:41see127

Liqa 1: Olimpik Lion dan minimal hesablı qələbə

29 Sentyabr 2025 01:34see126

Oturduğu yerdə yıxılır Cabir İmanovun ölüm anı DA

29 Sentyabr 2025 18:45see123

Telefon Sahiblərinə Təcili Gizli Xəbərdarlıq

28 Sentyabr 2025 08:42see122

Diqqətli olun: dələduzluğun yeni növü yayıldı VİDEO

28 Sentyabr 2025 22:37see120

Danimarkada Aİ sammiti zamanı mülki dronların uçuşu qadağan edildi

28 Sentyabr 2025 17:49see120

Hələ ki 4 cü yerdəyik Rusiya, Belarus, Qazaxıstan...

28 Sentyabr 2025 23:48see119

Ukrayna ABŞ la 90 milyardlıq silah müqaviləsi imzalayır

28 Sentyabr 2025 16:38see118

Mahir Emreli: yenidən başla, ümidlə, eşqlə!

28 Sentyabr 2025 13:28see118

Həkimlər xəstələri səhv salıb qadının sağlam böyrəyini çıxartdılar

28 Sentyabr 2025 10:27see117

Baş nazir: Uran Nigeriyaya səfalət, Fransaya isə əmin amanlıq gətirib

29 Sentyabr 2025 03:52see115
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri