Icma.az
close
up
RU
Tofiq Zülfüqarov: ”Nə Azərbaycan, nə də Türkiyə bu təxribat planının içində olacaq” MÜSAHİBƏ

Tofiq Zülfüqarov: ”Nə Azərbaycan, nə də Türkiyə bu təxribat planının içində olacaq” MÜSAHİBƏ

Icma.az, Cebheinfo portalına istinadən məlumat yayır.

Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Çinə səfəri Cənubi Qafqazın yeni geosiyasi və geoiqtisadi arxitekturasının formalaşmasında yeni prosesə təkan verə bilər. 

Hazırda Çindən dünya ölkələrinə və əks istiqamətə yüklərin daşındığı Rusiyanın qərb sərhədlərində və Qırmızı dənizdən keçən nəqliyyat dəhlizində müharibə getdiyindən, Çin alternativ  marşrutlar axtarır. Bu baxımdan, “Bir Kəmər-Bir Yol” layihəsinin orta xəttinin keçdiyi Mərkəzi Asiya-Cənubi Qafqaz-Türkiyə yolu həm məsafə və xərc, həm də təhlükəsizliyinə görə daha əlverişlidir. 

Çinin “Orta dəhliz”ə marağının artması perspektivdə Zəngəzur dəhlizinin açılması məsələsini yenidən gündəmə gətirib. Sözügedən səfərin nəticələrinin Zəngəzur dəhlizinin açılmasına mümkün təsirləri ilə bağlı sualları sabiq xarici işlər naziri Tofiq Zülfüqarov “Cümhuriyət” qəzetinə müsahibəsində cavablandırdı.  

-Azərbaycan Prezidentinin Çinə rəsmi səfəri fonunda daha çox müzakirə olunan məsələ, yaxud səslənən sual “Orta Dəhliz”in və onun tərkib hissəsi olan Zəngəzur dəhlizinin açılmasına necə təsir göstərə biləcəyi ilə bağlıdır. Azərbaycan və Çin arasında münasibətlərin strateji tərəfdaşlıq səviyyəsinə qalxması Zəngəzur dəhlizinin açılmasına nə qədər təsir göstərə bilər?   

-Mənim qənaətimə görə, Azərbaycanla Çin arasında əlaqələrin dərinləşməsi Azərbaycanın türk dövlətləri ilə bağlı siyasətinin strateji davamıdır. Çünki Çin hazırda dünyada geopolitik mərkəzlərdən biridir və fövqəlgücdür. Çinlə strateji səviyyədə münasibətlər qurmaq, yaratmaq, buna nail olmaq xarici siyasətin böyük uğurudur. Daha doğrusu, bu məsələdə maraqlar qarşılıqlıdır. 

Mən digər bir mövzunu qeyd etmək istərdim. Azərbaycanın xarici siyasətinin məqsədi türk dövlətləri birliyi üzərində aparılan çoxşaxəli işin davamı olacaq. Burada Çinin də Azərbaycan üçün çox böyük rolu var. Çünki Çin uzun müddətdir Mərkəzi Asiya ölkələri ilə “5+1” formatında diplomatik təmaslara başlayıb. Hətta sammitlər təşkil olunub. 

Çindən başqa, ABŞ də Mərkəzi Asiya ölkələri ilə “5+1” formatında əməkdaşlıq edir. Rusiya müxtəlif formatlar çərçivəsində Mərkəzi Asiya ölkələri ilə müttəfiqlik və tərəfdaşlıq əlaqələri qurub. Avropa İttifaqının da bu regiona marağının artdığını görürük. 

Azərbaycanın bu ölkələrlə münasibəti Türk Dövlətləri Təşkilatı ilə bağlıdır. Həm Azərbaycan, həm də Türkiyə bu birliyin fəaliyyətində mühüm rol oynayır. Digər tərəfdən, coğrafi nöqteyi-nəzərdən Azərbaycanın bu bölgədə çox vacib geosiyasi əhəmiyyəti var. Azərbaycan Xəzər dənizi və Mərkəzi Asiya arasındakı dəhlizlər, geokommunikasiyalar üzərində monopoliyaya malikdir. 

Digər monopoliya isə Cənubi Qafqazda Gürcüstanın əlindədir. Bu baxımdan, Azərbaycan Prezidentinin Çinə rəsmi səfəri böyük layihələrə birinci addım kimi qiymətləndirilə bilər. Çünki Azərbaycanın və Türkiyənin Çindən investisiyalar, texnologiyalar qəbul etməsiylə yanaşı, həm də  regional kommunikasiya xətlərinin üzərində yerləşməsi strateji əhəmiyyət kəsb edir. 

Hesab edirəm ki, Azərbaycan tərəfi mühüm bir nailiyyət əldə edib. Bəziləri belə fikirlər səsləndirirlər ki, Azərbaycanla Çin arasında strateji münasibətlər qurulsa, başqa beynəlxalq oyunçular buna necə yanaşacaq?  Dərhal ABŞ-ni yada salırlar. 

-İlk növbədə, Tramp administrasiyasının mümkün reaksiyası maraqlıdır. ABŞ bu prosesə mane ola biləcəkmi?  

-Xeyr. Nəzərə almaq lazımdır ki, Trampın da maraqları daha çox iqtisadi məsələlərlə bağlıdır. ABŞ və Çin arasında iqtisadi zəmində rəqabət təbii ki, mövcuddur. Hər iki ölkə öz iqtisadi maraqlarını qorumağa çalışır. 

Amma Azərbaycandan heç kim ticarət dövriyyəsində 3-cü yeri tutan bir dövlətlə münasibətlərdə başqa dövlətin maraqlarını qorumağı tələb edə bilməz. Trampın da taktikası iqtisadi və texnoloji sahələrdə hegemonluğu saxlamaqdan başqa, kommunikasiyalara nəzarəti əldə saxlamaqdan ibarətdir. Ona görə də bunu heç kim bizə irad tuta bilməz. Siyasi məsələləri bu mövzuya qatmaq düzgün olmaz. 

-Çinin Ermənistandakı səfirliyinin müvəqqəti işlər vəkili Çen Minq “Türkiye Gazetesi”nə verdiyi müsahibədə maraqlı açıqlamalar verib. O bildirib ki,  Çin özünün tarixi “Bir Kəmər- Bir Yol” təşəbbüsü ilə bağlı daha bir mühüm addım ataraq Ermənistanı öz nəqliyyat şəbəkəsinə daxil etməyə hazırlaşır. 

Diplomat qeyd edib ki, Pekin “Sülh kəsişməsi”ni təşviq edən Ermənistanın “Bir kəmər-Bir yol” layihəsinə  daha fəal şəkildə inteqrasiya etməsini planlaşdırır. Çinin yaxın vaxtlarda Ermənistanla nəqliyyat sahəsində müqavilə imzalayacağını bildirən Çen Minq bu layihələrin Cənubi Qafqazın iqtisadi xəritəsini dəyişəcəyini deyib. Çin rəsmisinin bu sözləri Zəngəzur dəhlizinin açılacağına ümid yaradırmı? 

-Səfirliyin iqtisadi məsələlər üzrə müşavirinin fikirləri çox vacibdir. Amma gəlin, bunu çox da şişirtməyək. Ermənistan mediası bu cür bəyanatları təbliğ edir. Çünki onlar da belə böyük layihələrin iştirakçısı olmaq istəyirlər. Amma Azərbaycanın “Transxəzər” nəqliyyat dəhlizində monopoliyası var.

Eyni zamanda, artıq Azərbaycan Gürcüstan üzərindən keçən kommunikasiyalara böyük dəstək göstərib və geniş infrastruktura malik neft, qaz kəmərləri, dəmir və avtomobil yolu fəaliyyət göstərir. Azərbaycanın Gürcüstanla bu layihələri Ermənistansız da təmin etmək imkanı var. Digər tərəfdən, Azərbaycan ermənilərin Zəngəzur dəhlizinə dair mövqeyini nəzərə alaraq, İran vasitəsilə də kommunikasiya infrastrukturunu genişləndirir. İranla digər geopolitik və kommunikasiya layihəsi olan Şimal-Cənub Nəqliyyat Dəhlizini də nəzərə almalıyıq. 

Çindən gələn mallar yalnız Qərbə deyil, həm də şimala və cənuba daşına bilər. Çinin Pakistan üzərindən yüklərinin daşınması üçün liman salınıb, avtomobil yolu var. Biz Azərbaycanın bu şəbəkənin mərkəzində olduğunu görürük. Ermənistana gəlincə, ilk növbədə, Azərbaycan beynəlxalq daşımaları təmin etmək üçün Gürcüstan və İran ərazilərindən istifadə edə bilər. 

Zəngəzur mövzusunda əsas vacib məsələ odur ki, Azərbaycanın ikiyə bölünmüş hissəsi arasında təhlükəsiz yol olsun, vaxtilə bolşeviklər tərəfindən törədilmiş tarixi cinayətin nəticələri aradan qaldırılsın. 

Əgər Ermənistan bu layihəyə qoşulmaq istəyirsə və Çinin də bunda maraqlı olduğunu təbliğ edirsə, bu, Azərbaycanın icazəsi ilə olmalıdır. Zəngəzur dəhlizinin beynəlxalq daşımalar üçün istifadəsi Azərbaycanın icazəsi və razılığı ilə mümkün ola bilər. 

Yəni, Azərbaycanın ikiyə bölünmüş ərazisi arasında birbaşa və təhlükəsiz kommunikasiya təmin olunmalı, bolşeviklərin səhvi aradan qaldırılmalıdır. Bu, bizim tələbimizdir. Ermənistan hər hansı təşəbbüsə, coğrafi və geosiyasi imkanlara malik deyil.     

-Azərbaycan və Çin Zəngəzur dəhlizinin açılmasını istəyərsə, Ermənistan yenə də buna mane ola bilərmi?

-Xeyr. Ermənistan öz şərtləri əsasında bu məsələyə razılıq vermək niyyətindədir. Amma həmin şərtlər Azərbaycan üçün öhdəlik kimi qəbuledilməzdir. Azərbaycan öz maraqlarının təmini  üçün siyasi iradə nümayiş etdirir və yenə də etdirəcək. 

-Bəs ABŞ-nin Nikol Paşinyana təzyiq etməklə Zəngəzur dəhlizinin açılmasının qarşısını almaqla Çinin bölgədəki fəaliyyətinə mane olmaq ehtimalı nə qədərdir? 

-Mən belə deməzdim. Avropa İttifaqı bu məsələdə ikiüzlü siyasət yürüdür. Biz bunu Səmərqənd görüşündə gördük. Onlar bu regiona coğrafi bölgə kimi yanaşırlar. Amma Türk Dövlətləri Təşkilatının timsalında bu bölgə geosiyasi əhəmiyyət daşıyır. Hamı başa düşür ki, Azərbaycanın və Türkiyənin iştirakı olmadan Avropa İttifaqının Mərkəzi Asiyada fəaliyyəti qeyri-mümkündür. 

Əks təqdirdə, 12 milyardlıq investiyanın realizəsi ya Rusiya, ya da İran vasitəsilə həyata keçirilməlidir. Ona görə də avropalılar öz oyunlarından əl çəkməsələr, Mərkəzi Asiyada uğur qazanmaq imkanları sual altındadır. 

Halbuki, geosiyasi təminatı verən tərəf Türkiyədir. Onlar gedib Səmərqənddə hansısa vədlər verə bilərlər. Onlar ya gəlib Azərbaycanın, Gürcüstanın razılığını almalı,  ya da gedib Rusiya və İranla da danışmalıdırlar. 

-Paradoks ondadır ki, “Bir Kəmər-Bir Yol” layihəsi yüklərin Çin və Avropa İttifaqı arasında daşınmasını nəzərdə tutur. Onlar isə Səmərqənd sammitində “Bir Kəmər-Bir Yol”a alternativ tranzit  layihəsi  irəli sürdülər. 

-Avropa İttifaqının burada iki məqsədi var. Bu prosesdə Fransa Prezidenti Makronun xətti görünür. Onlar Azərbaycanı və Türkiyəni kənarda qoyub, Mərkəzi Asiya ölkələri ilə razılıq əldə edib, bizi qarşı-qarşıya qoymağa çalışacaqlar. Məlumdur ki, Fransa Qazaxıstanda və Özbəkistandakı uran ehtiyatlarına maraq göstərir. Uranı da Azərbaycan və Rusiya üzərindən daşımaq mümkündür. Nə Azərbaycan, nə də Rusiya  buna razılıq verdi.

-Qazaxıstan, Özbəkistan və Qırğızıstanın Kipr Respublikasında  səfirlik açması da bu planın tərkib hissəsidir? 

-Bəli. Amma nə Azərbaycanı, nə də Türkiyəni bu təxribat planının içərisində görəcəklər. Azərbaycanın iştirakı olmadan hər hansı razılaşma nəticə verməyəcək. Ona görə də Azərbaycanın dövlət başçısının Çinə səfəri yüksək səviyyədə baş tutub. 

Protokol baxımından, çox nadir hallarda belə yüksək qarşılanma olur. Bu da onu göstərir ki, Çin bu regionda Azərbaycanı özü üçün etibarlı tərəfdaş hesab edir. Ermənistan da bunu yaxşı başa düşdüyünə görə müvəqqəti işlər vəkilinin sözlərini əllərində bayraq ediblər. 

Müşfiq Abdulla
"Cebheinfo.az" 

Açar sözlər: Azərbaycan Türkiyə Tofiq Zülfüqarov Çin

Hadisənin gedişatını izləmək üçün Icma.az saytında ən son yeniliklərə baxın.
seeBaxış sayı:56
embedMənbə:https://cebheinfo.az
archiveBu xəbər 25 Aprel 2025 13:40 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Dayanıqlı İnkişaf Məqsədləri və problemlər

23 Aprel 2025 23:30see148

Nazim Bəydəmirli səhətində problem yaranıb Ombudsmana MÜRACİƏT

24 Aprel 2025 15:01see147

Zəlzələ zamanı Boğazdakı aktivlik kameralara əks olunub

23 Aprel 2025 23:53see147

Uzunömürlülük genləri: Kimlərin 100 yaşına qədər yaşamaq şansı var?

24 Aprel 2025 05:19see138

ABŞ a qarşı sanksiya planı: Avropa geri çəkilmir

23 Aprel 2025 22:22see134

Pulsuz vəkillik mümkündürmü? Hüquqşünas aydınlıq gətirir

23 Aprel 2025 19:01see131

Bu vəzifə ondan MDB üzvlərinə münasibətdə balansı pozmamağı diktə edir

23 Aprel 2025 20:43see128

Ağadadaş Salyanski “Neftçi”dən ayrılır yeni komandası bəlli oldu!

24 Aprel 2025 01:04see127

BDU da “Liderlik nədir? yeni nəsil yanaşma” mövzusunda tədbir keçirilib

24 Aprel 2025 18:14see127

Astara Rəşt yolunun maliyyələşdirilməsində kiçik problemlər var XİN RƏSMİSİ

24 Aprel 2025 11:19see126

Avstraliyada helikopterlərdən açılan atəşlə 700 dən çox koala məhv edildi

23 Aprel 2025 21:45see126

Reşford Çempionlar Liqasında çıxış edən komandada oynamaq istəyir Aston Villa qərarsızdır

23 Aprel 2025 23:49see124

Bakıda “Almatı prosesi”nin III Nazirlər Konfransı keçirilir YENİLƏNİB

24 Aprel 2025 14:57see123

Minsk dəmir yolu vağzalında robot aptek quraşdırılıb...

23 Aprel 2025 21:55see121

Varis planı: DİN rəhbəri niyə istefaya göndərilib?

24 Aprel 2025 11:16see119

Aqrar siyasət komitəsində ictimai dinləmə keçirilib

23 Aprel 2025 20:23see117

Starmer Ukraynada yayadək atəşkəsin əldə olunacağına ümid edir

25 Aprel 2025 05:57see117

Sumqayıtda 15 ağacı kəsən şəxs cərimələndi

23 Aprel 2025 19:21see117

Papanın ölümünün İstanbuldakı zəlzələ ilə nə əlaqəsi var? 10 şəhər hədəf göstərildi

24 Aprel 2025 03:03see114

Çinlə ticarət dövriyyəsinin həcmi 20,7 faiz artıb ANALİZ

24 Aprel 2025 06:33see110
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri