Icma.az
close
up
RU
Güclü uşaq yetişdirməyin YOLLARI ARAŞDIRMA

Güclü uşaq yetişdirməyin YOLLARI ARAŞDIRMA

Sia Az portalından alınan məlumata görə, Icma.az xəbər verir.

Bir anlıq ilk dəfə valideyn olacağınızı öyrəndiyiniz və sonra uşaqlarınızı qucağınıza aldığınız günə qayıdın. Hansı xəyallarınız vardı, necə bir uşaqdır və onunla necə bir münasibət təsəvvür etmişdiniz? Bu gün övladınıza və onunla münasibətinizə baxanda nə görür və hiss edirsiniz?

Uşaqlarınızı böyütmək üçün əlinizdən gələni etməyə çalışırsınız. Mükəmməl valideynlik yoxdur. Pis valideynlik deyə bir şey yoxdur, amma yanlış valideynlik anlayışları var.

Uşaqlığınızdan öz valideynlərinizi necə xatırlayırsınız? Onlara bənzəyirsiniz? Birinə bənzəmək istərdinizmi? Uşaqlar su kimidir, hansı qaba qoyursan, onun şəklini alırlar. Buna çox inanmaq ilə bərabər, övladlarımızın genetik olaraq bizdən aldığı xüsusiyyətləri də gözardı etməməliyik.

Hər uşaq bir xasiyyətlə doğulur. İki uşaqlı ailələr bunu daha çox hiss edə bilər. Eyni hərəkət etsək belə, onlar çox fərqli inkişaf edə və davrana bilərlər. Bundan əlavə, valideyn olaraq onları tərbiyə edərkən münasibətimiz çox vacibdir. Uşaqlarımız bizi hər mənada özlərinə nümunə götürür və həyatı öyrənirlər. Bu heç də asan məsuliyyət deyil.

SİA mövzu ilə bağlı araşdırma aparıb.

Güclü uşaq yetişdirmək nədir?

Güclü uşağın nə demək olduğunu heç düşünmüsünüzmü? Uşağınızın uğur qazanması daha vacibdir, yoxsa xoşbəxt və özünü təmin etməyi? Güclü uşaq öhdəsindən gəlmək bacarığı yüksək olan, istənilən mühitdə özünü ifadə edə bilən, hüquqlarını axtaran, istəklərini ifadə edə bilən uşaq deməkdir. Hər yeni vəziyyətə və mühitə uyğunlaşa bilən, yəni sağ qala bilən uşaqdır.

Özünə inamla uşaq yetişdirmək

Özünə inam necə inkişaf edir? 0-2 yaşda əsas məqsəd bağlılıq yaratmaqdır. Uşağın dünyagörüşü isə "Mən dünyanın mərkəzindəyəm və hamı məni güvəndə və xoşbəxt saxlamalıdır". 2-6 yaş üçün əsas məqsəd uğurlu və müstəqil olmağı öyrənməkdir. Dünyagörüşü belədir; Mən hər şeyi bilirəm və hər şeyi edə bilərəm.

Körpəlik dövründən etibarən valideynlər körpənin ehtiyaclarını ödəməli, körpəyə dəyərli olduğunu hiss etdirməli, qucağında tutduqda sevgi və hüzur hiss etdirməlidirlər. Körpə ana südü ilə qidalanmaqdan həzz almalıdır, çünki ana südü yalnız mədəsini doldurmaq deyil; Bu həm də emosional qidanın təmin edilməsi deməkdir. Körpənizi ağlatmadan istədiyi zaman süd vermək, əlcək taxmamaq, əlinizi əmməsinə icazə vermək, bu müddət ərzində göz təması qurmaq vacibdir.

Valideynlərin ətrafa narahat gözlə baxmaması da vacibdir, çünki onlar dünyanı ilk olaraq bizim gözümüzlə görürlər. Biz narahat olsaq, onlar da narahat olurlar. Ananın hormonal problemi varsa, peşəkar yardım istənilə bilər.

Uşaq böyüdükcə, təxminən 2 yaşında, sağlam şəkildə valideynlərindən uzaqlaşmalı və əlindən gələni etməsinə icazə verilməli, eyni zamanda uşağa məhdudiyyətlər qoymalı, hər istədiyini almamalı və etməməli, ona əsas vərdişləri (yatmaq, yemək yemək kimi) öyrətməlidir. Bu, onun özünü təhlükəsiz hiss etməsinə, təcrübə aparmasına və özünü müsbət qavrayışın, yəni özünə inamın formalaşmasına kömək edir.

Uşağa çeviklik təmin etmək, onun rejimini pozmaq, harada olursa olsun yatmasına icazə vermək, yeni vəziyyətlərə və mühitlərə uyğunlaşmasına kömək etmək vacibdir. Uşağınızı kitab oxuyaraq yatırtmaq, onun yemək rejimini pozmamaq, zorla yeməyə məcbur etməmək vacibdir. Etdiyiniz dəyişiklikləri bir gecədə etməməlisiniz. Dəyişiklik etmək niyyətindəsinizsə, bunu kiçik addımlarla edin.

Övladlarınızı böyüdərkən necə davranmalısınız?

Uşaqlarımız bizim uzantılarımız deyil. Bizim edə bilmədiyimiz arzuları həyata keçirmək üçün həyata gəlməyiblər. Onlar öz həyatları üçün vardır. Etməli olduğumuz şey uşaqlarımızı tanımaq, onları olduğu kimi qəbul etmək, onları anlamaq və özlərini təkmilləşdirmək üçün imkanlar yaratmaq, onlara hobbi (maraq və qabiliyyətlərinə uyğun olaraq müntəzəm və uzun müddət məşğul ola biləcəkləri hobbi) seçməkdə kömək etmək, onlara məsuliyyət vermək, onlara qərar vermək və seçim etmək hüququ vermək, onlara güvəndiyimizi hiss etdirmək, onlara özümüzə güvəndiyimizi hiss etdirmək.

Həyat ağ və qara deyil. Onun bozlardan ibarət olduğunu hiss etdirməyi bacarmalıyıq. İnsanlar yaxşı və ya pis deyil. Hər birimizin yaxşı və pis tərəfləri var. Davranışı şəxsiyyətdən ayırmaq vacibdir. "Mən səni sevmirəm." demək əvəzinə "Bu davranışı bəyənmədim" deyə bilərsiniz. "Məni əsəbləşdirdin." demək əvəzinə "Mən bu davranışa qəzəblənirəm" deyə bilərsiniz. Uşaqlarımıza sevdiklərimizə də əsəbiləşə biləcəyimizi öyrətmək vacibdir.

Valideynlərin münasibəti əksinədirsə, bu, uşaq üçün ən böyük problemdir. Uşaq çaşqın olur. Uşaq nə edəcəyini bilmir. Valideynlərin münasibətinin eyni olması vacibdir. Uşaqdan gözləntilərimizin real olması və çox yüksək olmaması vacibdir. Təbii olmaq və uşağı həyatımıza daxil etmək lazımdır.

Uşaq üçün limitlərin təyin edilməsi

Uşağınız üçün məhdudiyyətlər təyin edərkən əvvəlcə uşağınızın hisslərini başa düşdüyünüzü göstərin. Əgər qəzəblidirsə, "Başa düşürəm, sən əsəbisən". deyə bilərsiniz. Sonra izah edin və sərhədləri təyin edin. Uşağınıza seçimlər verməklə, onun davranışlarına görə məsuliyyət daşımasına kömək edirsiniz.

Uşağın uğurundan çox, doğru yerdə və zamanda göstərdiyi səyləri tərifləmək daha yaxşıdır. "Mən bunu yaxşı etdim?" deyə soruşduğunda "Nə düşünürsən? Mən görürəm ki, çox çalışırsan." demək daha məqsədəuyğun olardı. Uşağın xaricə deyil, daxili diqqətini cəmləməsinə və özünə inamını artırmasına kömək edəcək. Uşaqlar da qeyri-real təriflərə ehtiyac hiss edirlər. Valideynlərin uşaq haqqında təsəvvürləri cəmiyyətin və onların dostlarının uşaq haqqında təsəvvürləri ilə uyğun gəlmirsə; Uşaq məyus olur və özünə inamı azalır, yalançı mənlik hissi yaradır.

Sərhədlər vacibdir, çünki uşaqlar sərhədlərə ehtiyac duyurlar. Valideynlər evin valideyni, uşaq isə evin uşağı olmalıdır! Sistem nəzəriyyəsinə görə ailə bir sistemdir və sistemdə valideynlər koalisiyada, uşaqlar isə bu koalisiyadan kənarda olub evin uşaqları kimi qalmalıdırlar. Bir iyerarxiya, bir növ yuxarı-tabe münasibətləri olmalıdır.
Anaların iş həyatına girməsi və valideynlərin uşaqları ilə daha az vaxt keçirdikləri üçün sərhədləri müəyyən edə bilməmələri uşaq mərkəzli ailələrin formalaşmasına səbəb olub. Koalisiyaların pozulduğu və sərhədlərin olmadığı yerlərdə uşaqlar özlərini təhlükəsiz hiss etmədikləri üçün aşağı özgüvəni ilə böyüyürlər.

Valideynlər əvvəlcə ayrı-ayrılıqda xoşbəxt olmalıdırlar. Sonra cütlük kimi xoşbəxt olmalıdırlar. Ər və arvad bir-birinə vaxt ayırmalıdırlar. Əvvəlcə çətiri özlərinə tutmalıdırlar. Belə ailələrdə uşaqlar təhlükəsiz və xoşbəxt olurlar.

Uşaqlarla vaxt keçirmək

Valideynlər uşaqları ilə təkbətək vaxt keçirməyi bacarmalıdırlar. Uşağı yönləndirmədən, tənqid etmədən həftədə yarım saat oynadıqları zaman, uşağa oyunu idarə etməsinə icazə verməklə, uşağın daxili aləminin qapılarını aça, övladının özünə inamını inkişaf etdirə bilərlər.

Oyun sərbəst və strukturlaşdırılmış olmalıdır. Oyun oynayarkən təkbətək, yerdə oynamaq lazımdır. Oyuncaqlar elə olmalıdır ki, uşağın yaradıcılığını üzə çıxarsın. Oyundan başqa bir şeyə keçərkən "keçid xəbərdarlığı" olmalıdır. Məsələn; "Oyunumuz beş dəqiqəyə bitəcək" demək olar.

Uşağa müsbət diqqət göstərilməlidir. "Xeyr" deməkdənsə, “afərin, bunu etmirsən” deməlisən. Pozitiv dəftəri istifadə edilə bilər; bir həftə ərzində uşağın müsbət davranışları dəftərə yazıla bilər. İstədiyiniz hər şeyi almamalı və istədiyi hər şeyi etməməlisiniz. Çünki bu, narazılığa səbəb ola bilər. Uşağın özünü idarə etməsinə kömək etmək üçün xərclik sistemindən istifadə edilə bilər.

“Uşağın xasiyyəti belədir, belə etmək istəmir, xoşuna gəlmir” kimi sözlər söyləməməliyik. Bununla biz uşağa bu şəxsiyyəti aşılayırıq.

Uşaqlarda Narahatlıq və Özünə İnam

Uşaqların özünə inamı azaldıqda, narahatlıq və qorxu artar, obsesyonlar yarana və ya əksinə ola bilər. Uşaqlarda narahatlıq yarandıqda, onlarda aşağı özünə hörmət, zəif sosial bacarıqlar və akademik problemlər yaranır.

Narahatlıqla mübarizədə narahatlıqları başa düşmək və qəbul etmək, uşağa həll yolları tapmağa kömək etmək, mübarizə bacarıqlarını inkişaf etdirmək və onu rahatlaşdırmaq vacibdir. Narahat olduğumuz zaman nəzarət etməyə başlayırıq. Eyni sualları təkrar-təkrar soruşduqda, nə düşündüyünüzü soruşmaq və onlara cavab vermələrini təmin etmək vacibdir. Zarafat etmək narahatlığı aradan qaldırmaq üçün çox faydalı ola bilər. Çünki güldükcə bütün qayğılar yox olur.

Obsesif dövr normal inkişaf prosesində 2-5 yaş arasıdır. Uşaqlar eyni şeyi təkrarlaya bilərlər. Təkrar və rutinlər uşaqlara xarici dünyanı anlamağa kömək edir. Bundan sonra nə olacağını təxmin edə və nəzarətdə qala bilərlər.

4-5 yaşından etibarən bu vəsvəsələr azalıb yox olmalıdır. Tualet tərbiyəsində inadkar olmamaq və vəsvəsələrin qarşısını almaq üçün təmizliyə çox diqqət yetirməmək vacibdir. Tədqiqat nəticələri göstərir ki, ağlamaq uşaqlara zərər vermir, əksinə, rahatladığını və sağaldığını göstərir.

Qorxular

Təxminən 8 ayda yad adamlardan qorxma, 2 yaşında yüksək səslər, tozsoran, ildırım gurultusu, 3-4 yaşlarında isə qaranlıq, dilənçilər, oğrular, polislər və valideynlərdən ayrılıq qorxusu yaranmağa başlaya bilər. 4 yaşında azalma müşahidə olunur və 6 yaşında yenidən artım müşahidə oluna bilər. Kabuslar, cadugərlər, yanğınlar və oğrularla bağlı qorxular yarana bilər. Onlara baxdıqları filmlər və gördükləri xəyallar təsir edə bilər. 6 yaşından sonra qorxular azalır.

Uşağın zəka səviyyəsi artdıqca, narahatlığı da arta bilər. Onlar bir neçə addım irəlidə görürlər. Qorxu tez-tez uşaqlar mühüm inkişaf addımları atarkən ortaya çıxır. Bu dövrdə valideynlər daha çox sevgi və güvən göstərməlidirlər.

Valideynlərinin heyvandan qorxduğunu görəndə uşaqlar da qorxa bilərlər. Uşağa danışmaq, təsəlli vermək, ona güvən vermək, həll yollarını çıxarmağa kömək etmək, nədən qorxduğunu ona çatdırmaq, qorxusunu addım-addım aşmağa təşviq etmək qorxuların aradan qaldırılmasında mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Uşağınıza qorxduğu şeyləri çəkdirmək, qutuya qoymaq, qutunu yandırmaq və ya atmaq kimi şeylər də faydalı ola bilər.

Uşaqlar yaşlarından artıq şiddətə, cinsəlliyə və ya qorxuya məruz qalmamalıdırlar. Yetkinlər üçün nəzərdə tutulan seriallar hətta arxa planda da yayımlanmamalı, xəbərlərə onlarla yanaşı baxılmamalıdır. Ekrana mümkün qədər seçici və məhdud şəkildə baxmaq lazımdır.

Xülasə etmək lazımdır ki, güclü uşaq, idarəolunmazlıq və həyatın çətinlikləri ilə güclü mübarizə bacarığı olan uşaqdır. Hər zaman onlarla ola bilmədiyimiz üçün onları güclü böyütməliyik. Eyni zamanda özünə güvənən uşaq uğurlu uşaqdır.

Onların özlərini təhlükəsiz hiss etmələrini təmin etmək və həmçinin onlara ehtiyac duyduqları zaman yanımızda olduğumuzu bildirərək onları bir addım arxadan izləmək vacibdir. Biz bunu unutmamalıyıq. Əhəmiyyətli olan nə etdiyiniz deyil, bunu necə etdiyiniz və bunu edərkən necə hiss etdiyinizdir. Özünə güvənməyən uşaq cəhd etməyəcək və nələrə nail ola biləcəyini bilməyəcək!

Analar və atalar uşaqları dünyaya gəlməmişdən əvvəl müxtəlif xəyallar qururlar. Övladlarının necə insan olacağını, hansı peşənin sahibi olacağını xəyal edir, bəzən övladlarını da bu arzularına uyğunlaşdırmağa çalışırlar. Mütəxəssislərin fikrincə, valideynlərin bu cür münasibəti onların uşaqla ünsiyyətini korlayır, özünə inamını qırır. Valideynlərin övladları haqqında qəbul etməli olduqları ilk həqiqət onların özlərindən ayrı fərdlər olmasıdır.

Uşaqlarını qorumaq istəyərkən bəzən çox məhdudlaşdıran valideynlər, uşaqlarının özünə inamının inkişafına təsir edir. Uşaqlara seçim imkanı vermək lazımdır ki, onlar özlərinə güvənsinlər və öz qərarlarını qəbul etsinlər və nəticələri ilə üzləşsinlər. Problemlərinin öhdəsindən gəlməyə kömək etməklə, həm də öz həll yolları üzərində işləməyə məcbur etməklə inamlı, güclü uşaqlar yetişdirmək olar.

Ayşən Vəli

Ən son xəbərləri və yenilikləri almaq üçün Icma.az saytını izləyin.
seeBaxış sayı:96
embedMənbə:https://sia.az
archiveBu xəbər 10 Aprel 2025 17:15 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Ermənistan məhkəməsi Paşinyana alma atan təqaüdçüyə bəraət verib

12 Aprel 2025 05:06see172

Bağırsaq sağlamlığı niyə vacibdir

12 Aprel 2025 04:39see138

AMEA da “Elmlə ədəbiyyatın dialoqu”

12 Aprel 2025 13:03see131

Ən sadiq kişilər bu bürclərdəndir

12 Aprel 2025 13:05see130

Süni intellekt qadınlar arasında işsizliyi artıracaq

12 Aprel 2025 13:12see127

ABŞ da Trampı öldürməklə hədələyən şəxs həbs edilib

12 Aprel 2025 04:09see126

Trampın siyasətinə etiraz: ABŞ səfiri istefa verdi

12 Aprel 2025 01:16see123

İran ABŞ danışıqlarının mövzusu

12 Aprel 2025 13:02see121

Uşaqlar arasında kütləvi virus yayılıb?

12 Aprel 2025 12:29see121

Somalilend ABŞ dan tanınma qarşılığında liman və hava bazası təklif edir

13 Aprel 2025 12:26see120

ABŞ də təyyarə yola çırpıldı

12 Aprel 2025 05:29see117

Azərbaycanlı rəssam ABŞ də yenidən birinci oldu

13 Aprel 2025 16:02see113

Vətəndaş həkimə, yoxsa bahalı xidmətə gedir? Özəl klinikalarda qəbul qiymətləri

12 Aprel 2025 22:23see112

Van Damm istintaq altında: Kannda 10 il əvvəl baş verən insan alveri haqqında YENİ FAKTLAR

13 Aprel 2025 06:33see111

Amerika Kino Akademiyası tryukların dizaynında nailiyyətlərə görə yeni mükafat təsis edib

12 Aprel 2025 05:30see110

Lavrov da Antalyadadır KONKRET

12 Aprel 2025 00:15see109

ABŞ İranla danışıqlarda güzəştlərə hazır olduğunu bildirib

11 Aprel 2025 23:34see109

Fransa 2026 cı il büdcə kəsirindən 40 milyard avro qənaət edəcək

13 Aprel 2025 17:12see109

Premyer Liqa: Araz Naxçıvan Kəpəz lə heç heçəyə razılaşdı

13 Aprel 2025 19:17see107

Bu il əhali geyimə 2,2 milyard manat xərcləyib

12 Aprel 2025 20:46see106
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri