Icma.az
close
up
RU
Məktəbdə uğur doğum tarixindənmi asılıdır?

Məktəbdə uğur doğum tarixindənmi asılıdır?

Icma.az, Redaktor.az portalından verilən məlumatlara əsaslanaraq xəbər verir.

Malkolm Qladvel “Outliers” ("Dahilər və Autsayderlər: Uğur Hekayələri") kitabında kanadalı xokkeyçilərdən danışarkən belə bir fakt ortaya qoyur: peşəkar oyunçuların əksəriyyəti ilin ilk üç ayında (yanvar, fevral, mart) doğulub.

İlk baxışda bu, təsadüf kimi görünə bilər. Amma müəllif göstərir ki, bunun səbəbi sistemdəki seçim mexanizmi və yaş qruplarının təşkilidir.

Qladvel bu “təqvim üstünlüyünü” təhlil edərək göstərir ki, uğur sadəcə istedaddan deyil, sistemin necə qurulmasından da asılıdır.

Bəs bu hal məktəblərdə də yaşanırmı? Cavab: Bəli, çox güman ki, yaşanır, sadəcə fərqli formada.

Nümunə üçün, əgər məktəbə qəbul edilən uşaqların doğum ili eyni, lakin doğum ayları fərqlidirsə, ilin əvvəlində – yanvar, fevralda doğulan şagirdlər ilin sonuna – noyabr, dekabrda doğulanlarla müqayisədə psixoloji və koqnitiv inkişaf baxımından daha irəlidə olurlar. Bu fərq xüsusən ibtidai siniflərdə daha qabarıq nəzərə çarpır.

Müəllimlər daha yetkin və hazırlıqlı görünən uşaqları daha çox qiymətləndirir, yarışlara, tədbirlərə cəlb edir, nəticədə həmin uşaqlar özünəgüvən qazanır və daha çox inkişaf edirlər. Digər uşaqlar isə “zəif şagird” etiketini erkən yaşda üzərlərinə götürə bilər ki, bu da onların təhsil uğurlarına və motivasiyasına uzunmüddətli şəkildə təsir edir.

Azərbaycanda məktəbə qəbul yaşı 6 olaraq müəyyən edilsə də, birinci sinfə başlayan uşaqlar arasında yaş fərqləri nəzərəçarpacaq dərəcədə fərqli ola bilər. Belə ki, eyni sinifdə bəzi şagirdlər dəqiq 6 yaşında olduqları halda, digərləri 6 yaş 3 aylıq, 6 yaş 7 aylıq, hətta 6 yaş 10 aylıq və ya daha böyük ola bilirlər. Bu isə onların psixoloji, sosial və koqnitiv inkişaf səviyyələrində fərqliliklər yaradır və təlim prosesinə təsir göstərir.

Beləcə, yaşı az olan uşaq dərsə uyğunlaşmaqda çətinlik çəkə bilər. Bundan başqa, müəllimlər çox zaman sürətli öyrənən uşaqlara daha çox diqqət ayırırlar. Həmçinin yaşı az olan uşaq passivləşir, özünəinamı azalır, geridə qalır.

Məktəblərdə müşahidə olunan odur ki, müəllimlər daha tez oxumağı və yazmağı bacaran uşaqlara üstünlük verir, onları sinfin “seçilmişi” kimi təqdim edir. Belə uşaqlar daha çox motivasiya alırlar, digər uşaqlar isə kənarda qalırlar. Uzunmüddətli fərq belə yaranmağa başlayır.

Nəticədə sistem uğuru kimə verir?

Qladvelin fikrini məktəblərə tətbiq etsək:

Uğur əksər hallarda doğuşdan gələn istedad və qabiliyyətdən çox, sistemin hansı uşaqlara üstünlük verməsi ilə müəyyən olunur. Yəni əsl potensiala malik ola biləcək uşaqlar deyil, sistemin strukturu və yanaşmaları ilə daha uyğunlaşan və dəstək alan uşaqlar daha çox irəliləyir və nəticə etibarilə uğur qazanırlar.

Əgər məktəb və müəllimlər bütün şagirdlərə sistemli şəkildə bərabər imkanlar təqdim etmirsə, təhsildə “xokkey effekti” adlandırıla biləcək vəziyyət yaranır. Belə ki, ilkin mərhələdə daha üstün başlanğıc nöqtəsində olan şagirdlər, məsələn, yaşca və ya inkişaf baxımından daha irəlidə olanlar müəllimlərin diqqətini və əlavə resursları daha çox qazanır. Bu da onların üstünlüklərinin zamanla daha da möhkəmlənməsinə səbəb olur. Digər şagirdlər isə geridə qalır və bu fərq zamanla dərinləşərək bərabərsiz təhsil nəticələrinə gətirib çıxarır.

Bunun üçün də:

- Sinif daxilində yaş fərqini nəzərə alaraq fərdiləşdirilmiş təlim proqramları tətbiq olunmalıdır;
- Müəllimlər uşaqların təkcə nəticələrini deyil, inkişaf tempini də dəyərləndirməlidirlər;
- Daha gec inkişaf edən, lakin potensialı olan uşaqlar xüsusi dəstək proqramlarına cəlb olunmalıdır;
- Məktəbəqədər təhsil vasitəsilə uşaqların məktəbə hazırlı vəziyyətə gətirilməsi vacibdir.

Nəticə olaraq təhsildə uğurun yalnız fərdi qabiliyyətə deyil, sistemin necə qurulduğuna və necə fəaliyyət göstərdiyinə bağlı olduğu aydın görünür. Əgər sistem içindəki incə fərqliliklər – yaş, inkişaf tempi, sosial dəstək səviyyəsi nəzərə alınmazsa, istedadlar ya itə, ya da gec üzə çıxa bilər. 

Ona görə də məktəblər daha inklüziv, diqqətli və fərdi yanaşmaya əsaslanan təlim modellərinə keçid etməlidir. Yalnız bu halda hər bir şagirdin potensialı dəyərləndirilə, təhsil sistemində ədalət və bərabərlik prinsipləri təmin oluna bilər. Əks halda, "xokkey effekti" təkcə idmanda deyil, təhsildə də uzunmüddətli bərabərsizliyin səbəbinə çevriləcək (Azərbaycan müəllimi).

Daha ətraflı məlumat və yeniliklər üçün Icma.az saytını izləyin.
seeBaxış sayı:60
embedMənbə:https://redaktor.az
archiveBu xəbər 27 İyul 2025 23:29 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Tramp Avropanı külək turbinlərindən imtina etməyə çağırıb

26 İyul 2025 09:00see190

Orxan yeni komandasında qolla debüt etdi

26 İyul 2025 11:06see140

Filip Ozobiç Turan Tovuz da EKSKLÜZİV

26 İyul 2025 10:23see132

İbrahim Tatlısesin Səddam Hüseynlə qohum olduğu üzə çıxdı

26 İyul 2025 06:15see131

Qəzzanı aclığa məhkum edən İsrailə qarşı qazan və tavalarla etirazlar başlayıb

26 İyul 2025 11:08see129

Pokrovsk uğrunda şiddətli döyüşlər GEDİR

26 İyul 2025 10:10see128

Ukrayna Stavropola hücum etdi

26 İyul 2025 10:29see128

Nyu York birjasında təbii qaz bahalaşıb

26 İyul 2025 10:24see128

Kamboca atəşkəs təklifini qəbul etdi

26 İyul 2025 10:55see126

NATO Kalininqradı yer üzündən silməyi planlaşdırır Rusiya

26 İyul 2025 11:13see122

Amerikalıların Trampın büdcə layihəsinə münasibəti ilə bağlı sorğu keçirilib

27 İyul 2025 08:13see121

Hazırda açıq ərazilərdə 100 dən çox yanğın aktivdir Serbiya DİN

27 İyul 2025 08:17see120

Rusiyanın hərbi sənaye müəssisələri müharibənin real təsirlərini hiss etməlidir Zelenski

26 İyul 2025 11:02see120

Diplomatiyamızın şərəfli səhifəsi

26 İyul 2025 10:55see118

Azərbaycanın əməkdar məşqçisi vəfat edib KONKRET

27 İyul 2025 15:40see116

“Beşiktaş”dan sürpriz həmlə

26 İyul 2025 04:06see116

Rusiya şovinizmi dünya sülhü üçün real təhlükədir Tənzilə Rüstəmxanlı yazır

26 İyul 2025 10:46see115

Azərbaycan İƏT ailəsinin fəal üzvüdür

26 İyul 2025 11:14see113

Laçında ağır qəza Ölənlər var

26 İyul 2025 21:39see113

Avropada genişmiqyaslı etirazlar aeroportların işini iflic edə bilər

26 İyul 2025 07:38see112
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri