Icma.az
close
up
RU
Məktəbdə uğur doğum tarixindənmi asılıdır?

Məktəbdə uğur doğum tarixindənmi asılıdır?

Icma.az, Redaktor.az portalından verilən məlumatlara əsaslanaraq xəbər verir.

Malkolm Qladvel “Outliers” ("Dahilər və Autsayderlər: Uğur Hekayələri") kitabında kanadalı xokkeyçilərdən danışarkən belə bir fakt ortaya qoyur: peşəkar oyunçuların əksəriyyəti ilin ilk üç ayında (yanvar, fevral, mart) doğulub.

İlk baxışda bu, təsadüf kimi görünə bilər. Amma müəllif göstərir ki, bunun səbəbi sistemdəki seçim mexanizmi və yaş qruplarının təşkilidir.

Qladvel bu “təqvim üstünlüyünü” təhlil edərək göstərir ki, uğur sadəcə istedaddan deyil, sistemin necə qurulmasından da asılıdır.

Bəs bu hal məktəblərdə də yaşanırmı? Cavab: Bəli, çox güman ki, yaşanır, sadəcə fərqli formada.

Nümunə üçün, əgər məktəbə qəbul edilən uşaqların doğum ili eyni, lakin doğum ayları fərqlidirsə, ilin əvvəlində – yanvar, fevralda doğulan şagirdlər ilin sonuna – noyabr, dekabrda doğulanlarla müqayisədə psixoloji və koqnitiv inkişaf baxımından daha irəlidə olurlar. Bu fərq xüsusən ibtidai siniflərdə daha qabarıq nəzərə çarpır.

Müəllimlər daha yetkin və hazırlıqlı görünən uşaqları daha çox qiymətləndirir, yarışlara, tədbirlərə cəlb edir, nəticədə həmin uşaqlar özünəgüvən qazanır və daha çox inkişaf edirlər. Digər uşaqlar isə “zəif şagird” etiketini erkən yaşda üzərlərinə götürə bilər ki, bu da onların təhsil uğurlarına və motivasiyasına uzunmüddətli şəkildə təsir edir.

Azərbaycanda məktəbə qəbul yaşı 6 olaraq müəyyən edilsə də, birinci sinfə başlayan uşaqlar arasında yaş fərqləri nəzərəçarpacaq dərəcədə fərqli ola bilər. Belə ki, eyni sinifdə bəzi şagirdlər dəqiq 6 yaşında olduqları halda, digərləri 6 yaş 3 aylıq, 6 yaş 7 aylıq, hətta 6 yaş 10 aylıq və ya daha böyük ola bilirlər. Bu isə onların psixoloji, sosial və koqnitiv inkişaf səviyyələrində fərqliliklər yaradır və təlim prosesinə təsir göstərir.

Beləcə, yaşı az olan uşaq dərsə uyğunlaşmaqda çətinlik çəkə bilər. Bundan başqa, müəllimlər çox zaman sürətli öyrənən uşaqlara daha çox diqqət ayırırlar. Həmçinin yaşı az olan uşaq passivləşir, özünəinamı azalır, geridə qalır.

Məktəblərdə müşahidə olunan odur ki, müəllimlər daha tez oxumağı və yazmağı bacaran uşaqlara üstünlük verir, onları sinfin “seçilmişi” kimi təqdim edir. Belə uşaqlar daha çox motivasiya alırlar, digər uşaqlar isə kənarda qalırlar. Uzunmüddətli fərq belə yaranmağa başlayır.

Nəticədə sistem uğuru kimə verir?

Qladvelin fikrini məktəblərə tətbiq etsək:

Uğur əksər hallarda doğuşdan gələn istedad və qabiliyyətdən çox, sistemin hansı uşaqlara üstünlük verməsi ilə müəyyən olunur. Yəni əsl potensiala malik ola biləcək uşaqlar deyil, sistemin strukturu və yanaşmaları ilə daha uyğunlaşan və dəstək alan uşaqlar daha çox irəliləyir və nəticə etibarilə uğur qazanırlar.

Əgər məktəb və müəllimlər bütün şagirdlərə sistemli şəkildə bərabər imkanlar təqdim etmirsə, təhsildə “xokkey effekti” adlandırıla biləcək vəziyyət yaranır. Belə ki, ilkin mərhələdə daha üstün başlanğıc nöqtəsində olan şagirdlər, məsələn, yaşca və ya inkişaf baxımından daha irəlidə olanlar müəllimlərin diqqətini və əlavə resursları daha çox qazanır. Bu da onların üstünlüklərinin zamanla daha da möhkəmlənməsinə səbəb olur. Digər şagirdlər isə geridə qalır və bu fərq zamanla dərinləşərək bərabərsiz təhsil nəticələrinə gətirib çıxarır.

Bunun üçün də:

- Sinif daxilində yaş fərqini nəzərə alaraq fərdiləşdirilmiş təlim proqramları tətbiq olunmalıdır;
- Müəllimlər uşaqların təkcə nəticələrini deyil, inkişaf tempini də dəyərləndirməlidirlər;
- Daha gec inkişaf edən, lakin potensialı olan uşaqlar xüsusi dəstək proqramlarına cəlb olunmalıdır;
- Məktəbəqədər təhsil vasitəsilə uşaqların məktəbə hazırlı vəziyyətə gətirilməsi vacibdir.

Nəticə olaraq təhsildə uğurun yalnız fərdi qabiliyyətə deyil, sistemin necə qurulduğuna və necə fəaliyyət göstərdiyinə bağlı olduğu aydın görünür. Əgər sistem içindəki incə fərqliliklər – yaş, inkişaf tempi, sosial dəstək səviyyəsi nəzərə alınmazsa, istedadlar ya itə, ya da gec üzə çıxa bilər. 

Ona görə də məktəblər daha inklüziv, diqqətli və fərdi yanaşmaya əsaslanan təlim modellərinə keçid etməlidir. Yalnız bu halda hər bir şagirdin potensialı dəyərləndirilə, təhsil sistemində ədalət və bərabərlik prinsipləri təmin oluna bilər. Əks halda, "xokkey effekti" təkcə idmanda deyil, təhsildə də uzunmüddətli bərabərsizliyin səbəbinə çevriləcək (Azərbaycan müəllimi).

Daha ətraflı məlumat və yeniliklər üçün Icma.az saytını izləyin.
seeBaxış sayı:83
embedMənbə:https://redaktor.az
archiveBu xəbər 27 İyul 2025 23:29 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Vanda Nara keçmiş əri ilə görüşdü FOTO

10 Dekabr 2025 00:37see246

Azərbaycan xarici ölkələrə yumurtanı neçəyə satır?

09 Dekabr 2025 22:08see239

Zəngəzur dəhlizinin inşasına başlanacağı tarix AÇIQLANDI

10 Dekabr 2025 16:30see237

Odessa planı fiaskoya uğradı KONKRET

10 Dekabr 2025 17:19see234

“Qarabağ” “Ayaks” oyunu başladı CANLI (YENİLƏNİR)

10 Dekabr 2025 21:49see186

Bakıda qəza münaqişəyə çevrildi

10 Dekabr 2025 09:38see178

Warner Bros. üçün 108 milyard dollarlıq təklif

11 Dekabr 2025 00:43see173

Azərbaycan strateji tərəfdaş kimi ön plana çıxır

10 Dekabr 2025 23:58see156

“Xilasedici” Belçika voleybolçularına uduzub

09 Dekabr 2025 22:47see151

Sifarişlə adam öldürmüşdü ALMANİYADAN GƏTİRDİLƏR

10 Dekabr 2025 09:37see148

ÇL: Qarabağ ın rəqibi yenə məğlub oldu, Qalatasaray Fransadan əliboş dönür

10 Dekabr 2025 02:09see147

Araz Naxçıvan ın Kəpəz üzərindəki qələbəsi VİDEO

09 Dekabr 2025 20:20see146

Albaniyada faciəvi şəkildə həlak olan dənizçi Biləsuvar sakini imiş FOTO

09 Dekabr 2025 23:54see136

Meteuş Koxalski: “Çox əsəbiyəm”

11 Dekabr 2025 01:30see134

Sahil Kərimli: “Orta Dəhliz bölgənin əhəmiyyətini daha da artırır” FOTO

09 Dekabr 2025 22:43see131

Ermənistanda SENSASİYA: Müharibə vaxtı onları Azərbaycan ordusu öldürməyib

10 Dekabr 2025 03:13see130

“Real Madrid” də məğlub oldu Yenilənib

11 Dekabr 2025 02:23see130

Stiven Siqal: “Amerika kinosu daha obyektiv olmalıdır”

11 Dekabr 2025 02:45see128

Fransada uşaq və yeniyetmələrin sosial şəbəkələrə girişi məhdudlaşdırılacaq

11 Dekabr 2025 03:26see125

Dünya fond bazarlarının əsas indeks göstəriciləri

10 Dekabr 2025 08:40see123
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri