Icma.az
close
up
RU
Napoleonun elçisinin təriflədiyi Güney Azərbaycan şəhəri ARAŞDIRMA

Napoleonun elçisinin təriflədiyi Güney Azərbaycan şəhəri ARAŞDIRMA

Icma.az, Apa.az saytından verilən məlumata əsaslanaraq xəbər yayır.

APA “Güney Azərbaycanı tanı” layihəsi çərçivəsində Məhəmməd Rəhmanifərin “Əbhər şəhəri” yazısını təqdim edir.

Layihənin əvvəlki yazısını buradan oxuya bilərsiniz.

Əbhər şəhəri Zəncan əyalətinin mərkəzi sayılan Zəncan şəhərindən sonra əyalətin ikinci ən böyük və ən sıx məskunlaşan şəhəridir. Bu şəhər Zəncanın 90 kilometr cənub-şərqində və Tehranın 230 kilometr qərbində yerləşir. Şəhərdən Təbrizə qədər olan məsafə təxminən 400 kilometrdir. Qeyd etmək lazımdır ki, İranda ölkə inzibati ərazi bölgüsünə görə Güney Azərbaycan bölgəsi Qərbi Azərbaycan, Şərqi Azərbaycan, Ərdəbil, Zəncan, Əlburz, Qəzvin və Həmədan əyalətlərinə (ostanlarına) bölünür. Əbhər şəhəri əslində Əbhər rayonunun (şəhristan) mərkəzində yerləşir və bu rayonun Hidəc, Sayın Qala kimi daha kiçik şəhərləri ilə əhatə olunub.

Əbhər düzənlikdə, Əbhərçay və Dəliçay çaylarının yanında yerləşir. Şəhərin şimalında Ağdağ, Qarluq və Şotorkuh (Dəvədağı), cənubunda isə Malladağı və Çalçala dağı silsilələri yerləşir. Bu gözəl şəhərin ətrafı kilometrlərlə uzanan üzüm və meyvə bağları, eləcə də tarlalarla əhatələnib. Şəhər özünün üzümü ilə şöhrət tapıb. Bu səbəbdən Urmiya (Urmu) kimi Əbhərdə də şəhərin simvolu olaraq üzüm heykəli qoyulub. Əslində Əbhər şəhərinin yaranmasına təkan verən əsas amillərdən biri də coğrafi amillər idi. Ətrafında nisbətən böyük allüvial və münbit torpaqlar yaradan Əbhər çayının axını kənd təsərrüfatının yüksəlişi üçün böyük bir amil idi. Lakin bu şəhərdə yalnız əkinçilik yox, sənaye də bəlli bir səviyyədə inkişaf edib. Əbhər rayonu Zəncan əyalətinin sənaye mərkəzi hesab olunur. Son illərdə şəhər sürətlə böyüyərək genişlənib, əhali sayı artıb. Eyni zamanda, Əhbər görməli və tarixi yerləri ilə də məşhurdur.

2017-ci ilin siyahıyaalınmasına əsasən, Əbhər şəhərinin əhalisi 99 285 nəfər, Əbhər rayonunun əhalisi isə 159 324 nəfərdir. Şəhərin əhalisinin böyük əksəriyyəti tarixən Azərbaycan türkü olub. Yerli əhali bu gün də Azərbaycan türkcəsində danışır. Şəhərin əhalisinin əksəriyyəti şiə müsəlmanlardır, lakin sünni müsəlmanlar da azlıq olaraq bu şəhərdə yaşayır.

Əbhərin tarixinə qısa baxış

Azərbaycanın bir çox bölgələri kimi, Əbhər bölgəsi də çox qədim tarixə malikdir. Əbhər şəhərində yerləşən uzun tarixə dayanan Təpə Qalada aparılan arxeoloji qazıntılara görə, bu bölgənin tarixi 6000 il əvvələ gedib çıxır. Təpə Qalanın ən qədim yaşayış təbəqəsi Tunc dövrünə aiddir. Bu tarixi qalada Tunc dövrünə aid əşyalarla yanaşı, Dəmir dövrü, Parfiya və İslam dövrünə aid eksponatlar da tapılıb. Tarixçilər hesab edirlər ki, Təpə Qalasında aparılan qazıntılarda tapılan əşyalar Zaqafqaziya və ya Kür-Araz mədəniyyətini təmsil edir.

Eramızdan əvvəl II minillikdə Əbhər çayı dərəsi xeyli çiçəklənib. Eramızdan əvvəl 9-cu əsrdə midiyalılar bu bölgədə baş qərargahı Abharçayda olan müxtəlif tayfaların birliyini yaradıblar. Lakin bəzi tarixi qaynaqlara görə, Əbhər şəhərinin əsası Sasanilər sülaləsindən II Şapurun (309-379) dövründə qoyulub. Hicri 4-cü əsrin əvvəllərində Əbhər Azərbaycan valisi Yusif ibn Əbu Sacın ərazisində yer alsa da, lakin sonralar bir müddət Deyləmilərin hakimiyyəti altına keçib.

Moğul İlxanlığı imperatorluğu dövründə, xüsusilə də Abhar yaxınlığındakı Sultaniyyənin böyük Moğul İmperatorluğunun paytaxtı seçilməsi dövründə bu bölgə yol şəbəkələrinə görə daha çox əhəmiyyət qazanıb və daha çox inkişaf edib çiçəklənib. Jan Şarden (1643 - 1713) yazır ki, Səfəvilər sülaləsindən II Şah Abbasın dövründə Əbharın 2500 evi və bağı olub. Əbhərə səyahət etmiş 17-ci əsr fransız səyyahı Jan Tavernier öz kitabında Əbhərin dağıdılmış qədim bir şəhər olduğunu bildirib.

(Osmanlı coğrafiyaşünası və kartoqrafı Nasuh Əfəndiyə aid edilən 16-cı əsrdə Əbhər xəritəsi)

Qacarlar dövründə Əbhər bol bağları və axar suyu olan Xəmsə (Zəncan) vilayətinin inkişaf etmiş və nüfuzlu bölgəsi kimi xatırlanıb. Qasımlu soyundan Əmir Əfşari ailəsi və Ayırlu soyundan Zülfiqari nəsli Qacarlar dövründə Xəmsə əyalətində hakimiyyəti ələ keçirmiş türk soylu iki hakim ailə idi. Güclü Əfşar tayfaları müxtəlif tarixi dövrlərdə və bir neçə mərhələdə Azərbaycan və Zəncan bölgələrinə köç ediblər, Əfşar tayfalarının Xəmsə bölgəsində məskunlaşmasının son mərhələsi Səfəvilər dövrünə təsadüf edir. Bilirik ki, Əfşarlar (Avşarlar) Səfəvi imperiyasının qurucusu olan Qızılbaş tayfalarının tərkib hissəsində yer alıb və bu imperiya çökdükdən sonra Nadir şahın əli ilə böyük və güclü bir dövlət qurmuşdu. Qacarlar dövründə, Fətəli Şah Qacarın dövründə Əbhər bağlarını, onun təmiz və rahat evlərini tərifləyən digər məşhur səyyah, Napoleon Bonapartın elçisi Juber idi. Nəsrəddin Şah Qacarın hakimiyyəti dövründə (1848-1896) kral artilleriyası mərkəzi bazalarından birini bu şəhərdə qurmuşdu.

Daha əvvəlki yazılarımızda da bildirdiyimiz kimi, 1925-ci ildə Pəhləvi hökumətinin qurulmasıyla Azərbaycanda durğunluq və hətta geriləmə dönəmi başladı. Azərbaycanı və onun məşrutə inqilabında (1905-1911) rolunu yaxşı bilən Rza şah Azərbaycanı zəiflətməyə çalışdı. Təbii ki, Rza şahın bu yanaşmasında Azərbaycan xalqının Türk olması da təsirsiz deyildi. Pəhləvi hökuməti farsçı və irqçi hökumət idi. Əslində kökü çox daha keçmişlərə dayanan, ancaq məşrutə inqilabı ərəfəsində yenidən bir nəzəriyyə kimi ortaya çıxan farsçılıq düşüncəsinin mahiyyətində türk və ərəb düşmənliyi var. Bunun üçün də bu düşüncə Rza şah dönəmində rəsmi dövlət siyasətinə çevrildiyində Güney Azərbaycan türklərinin ana dili yasaqlandı və istər təhsil sistemində istər bütün dövlət ərkanında Azərbaycan türkləri aşağılandı və təhqir olundu. Bu siyasətin son məqsədi Azərbaycan türklərinin kimliyini, mədəniyyətini məhv etmək idi.

İran dövlətinin son yüz ildəki siyasəti Azərbaycan türklərinin bir qismini assimilyasiya etməyi bacarsa da, bu şəhərdə Azərbaycan mədəniyyəti hələ də yaşamaqdadır. Daha əvvəlki yazılarımızda Azərbaycanın başqa şəhərləri haqqında dilə gətirdiyimiz kimi, Azərbaycan rəqsi və musiqisi, azərbaycanlı həvəskarların çıxışları, aşıqların ifaları, bayatılar, Azərbaycan muğamatı, ilin son çərşənbə axşamı dəbləri, Novruz bayramı dəbləri, sayaçılar, təkəmçilər, çillə gecəsi, “Koroğlu” dastanı kimi adətlər, dəblər və ənənələr bu şəhərdə yaşadıqca demək ki, Azərbaycan hələ bu şəhərdə yaşayır. Unutmaq olmaz ki, Azərbaycanın kimliyi və mədəniyyəti bu amillərlə məhdudlaşmır. Bu mədəniyyəti yeməklərin adlarında və hazırlanma üsullarında, xalçalarda və üzərində toxunan naxışlarda da görmək olar.

Təbii ki, dövlətin Azərbaycan türklərinin assimilyasiyası üçün yürütdüyü siyasətlərin, xüsusən də Zəncan əyalətində və Əbhər şəhərində müəyyən qədər uğurlu olduğunu danmaq olmaz. Bir növ, Zəncan və Əbhər şəhərlərinin qərbində yerləşən şəhərlərlə müqayisədə assimilyasiya siyasətlərinin Zəncan, Əbhər kimi şəhərlərdə və onların şərq bölgələrində yerləşən şəhərlərdə təsirinin daha çox olduğunu söyləmək olar. Çox üzülərək etiraf etmək lazımdır ki, bu şəhərdə farsca danışanların sayı günü-gündən daha artmaqdadır.

Günümüzdə Azərbaycan gəncliyi hökumətin bütün maneə və sərtliklərinə baxmayaraq, Azərbaycanlılığını, mədəniyyətini, tarixini və dilini qoruyub saxlamağa qərarlı görünür. Əbhər gənclərinin fəaliyyəti təkcə Azərbaycanın mədəniyyətinin və dilinin qorunub saxlanılması və inkişafı ilə məhdudlaşmır, bu gənclər son illərdə dəfələrlə İran hökumətinin Azərbaycan türklərinə qarşı yürütdüyü siyasətlərə qarşı fərqli yollarla öz etirazlarını bildiriblər. Bir cümlə ilə demək olar ki, Zəncan və Əbhər kimi şəhərlər farsçılıqla Azərbaycan türkçülüyünün qarşıdurmasının güclü şəkildə davam etdiyi bir şəhərdir. Amma bu qarşıdurma ədalətsiz bir şəraitdə üz verir; elə ki, farsçıların əllərində hakimiyyətin bütün imkanları və qaynaqları var, digər tərəfdən isə Azərbaycan xalqı və Azərbaycan milli fəalları öz cüzi fərdi resursları ilə çaba göstərməkdədirlər.

Hadisənin gedişatını izləmək üçün Icma.az saytında ən son yeniliklərə baxın.
seeBaxış sayı:70
embedMənbə:https://apa.az
archiveBu xəbər 31 Oktyabr 2025 16:01 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Şorba bişirməkdən imtina edən arvadını bıçaqlayıb dərisini soydu

30 Oktyabr 2025 04:15see200

İngiltərə çempionu 90 il sonra bu aqibətlə üzləşdi Antirekord

30 Oktyabr 2025 09:02see182

21 yaşlı Adilin ölüm səbəbi TƏFƏRRÜAT KONKRET

30 Oktyabr 2025 01:01see175

PKK Türkiyəni tərk edir bəs sonra?

30 Oktyabr 2025 10:18see168

Mayonezlə bağlı şok araşdırma Sağlamlığa ciddi təhlükə imiş...

31 Oktyabr 2025 05:06see135

Anar Əliyev Naxçıvanda vətəndaş qəbulu keçirib

31 Oktyabr 2025 14:03see134

Nvidia dünyanın ən dəyərli səhmdar şirkəti oldu

30 Oktyabr 2025 03:45see134

Teva xərçəng riski ilə əlaqədar olaraq təzyiq dərmanını geri çağırır

31 Oktyabr 2025 14:32see127

İranın məqsədi nüvə silahı əldə etməkdir ŞƏRH

30 Oktyabr 2025 19:31see126

Çin 2030 cu ilə qədər Aya insanlı eniş etməyi hədəfləyir

30 Oktyabr 2025 16:16see124

Nazir: Xızı Abşeron KES yaxın vaxtlarda istismara hazır olacaq

31 Oktyabr 2025 15:06see124

Moskvadan Parisin hərbi kontingent yerləşdirmək planına reaksiya

30 Oktyabr 2025 01:07see124

Çinin iqtisadi strategiyasında yenilik: Elektromobillər artıq prioritet hesab edilmir

30 Oktyabr 2025 06:45see122

Slovakiya piyadalar üçün sürət həddi tətbiq edəcək...

30 Oktyabr 2025 21:46see121

Şabran sakinləri təhlükəli vəziyyətlə üz üzə qaldılar

31 Oktyabr 2025 01:36see121

Acı bibər infarkt riskini azaldırmış

30 Oktyabr 2025 05:12see121

ABŞ ın kommersiya neft ehtiyatları 416 mln. bareldən aşağı enib

30 Oktyabr 2025 09:04see120

Makron: Konqoya 1,5 milyard avro yardım ayrılacaq

31 Oktyabr 2025 02:05see119

Lukoyl Azərbaycandakı aktivlərini Putinin oliqarx dostuna satmaq istəyir

31 Oktyabr 2025 01:19see119

Cabir İmanovun çəkildiyi reklamlar niyə hələ də yığışdırılmır? Şirkətdən AÇIQLAMA

31 Oktyabr 2025 14:15see117
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri