Icma.az
close
up
RU
Şərqdə və Qərbdə ədəbiyyatın qadın azadlığına baxışı

Şərqdə və Qərbdə ədəbiyyatın qadın azadlığına baxışı

Icma.az, 525.az saytından verilən məlumata əsaslanaraq xəbər yayır.

Gülay TAHİRLİ

Qadın obrazının ədəbiyyatda təqdimatı, yalnız bədii-estetik məsələ deyil, həm də sosial-fəlsəfi problem kimi çıxış edir. Müxtəlif coğrafiyalarda formalaşmış ədəbi ənənələr qadının taleyini ictimai dəyərlərin güzgüsündə əks etdirir. Şərq və Qərb ədəbiyyatında qadın surətlərinin müqayisəsi təkcə iki mədəniyyətin fərqini deyil, həm də qadın kimliyinin universal faciəsini üzə çıxarır. Şərqdə qadınların itaətkarlığa məhkum edilməsi onların azad seçim imkanını məhdudlaşdırdığı halda, Qərbdə qadının azadlıq axtarışları çox vaxt sosial qınaq və daxili böhranla nəticələnir. Şərq qadını qəfəslərdə, Qərb qadını ənginliklərdə təsvir olunur, əlbəttə, qəfəsin cəzbedici heç bir tərəfi yoxdur, azadlıq isə çoxluq tərəfindən bir xoşbəxtlik elementi kimi qəbul olunur. Qustav Floberin Emması, Lev Tolstoyun Annası, Emil Zolyanın Tereza Rakeni - onlar azadlığı seçdilər, o cəsarəti özlərində tapa bildilər. Bəs xoşbəxt ola bildilərmi? Xeyr! Heç Şərqin Leylisi, Zeynəbi də xoşbəxt ola bilmədi. Azadlıq və itaətkarlığın fonunda qadın faciəsini əks etdirən  Hüseyn Cavidin "Şərq qadını" şeiri və Çarlz Bukovskinin "Şəhərin ən gözəl qadını" hekayəsi - bu iki kiçik həcmli əsər Şərq və Qərb ədəbiyyatlarında qadını müqayisə etmək üçün mükəmməl örnəklərdir.

Əvvəlcə, Hüseyn Cavidin yaradıcılığında qadının necə təqdim olunduğunu nəzərdən keçirək. Onun yaradıcılığında gözəllik sadəcə sərv boylar, kaman qaşlar, qönçə dodaqlardan ibarət deyil, ülvi zəka, təmiz ürək, gözəl ruhla bütünləşib. Şair üçün qadın kimdir, onu necə görmək istəyir? "Qadın!" şeirində bu suallara cavab tapmaq olar. Qadın hər şeydən öncə anadır. Təsadüfi deyil ki, Cavid əfəndinin ən böyükürəkli, ən möhtəşəm obrazlarından biri də məhz qadındır - Səlma ana! Qadına üz tutan şair ona sevgili həm şirə, nazlı qadın deyə xitab edir. "Ana"nın isə təyinə ehtiyacı yoxdur, şair "Ana" və bir nida yazmaqla kifayətlənir! Bu söz bütün gözəllikləri, bütün sevgiləri özündə birləşdirib. Vətən övladları ürəyin şəfasını, ruhun qidasını yalnızca qadında tapır. "Anasız millət, əvət, öksüzdür" deyən şair qadının aləmdəki vəzifəsinin böyüklüyünü, ağırlığını bütün ruhu ilə hiss edir. Bu böyüklük, bu müqəddəslik, lətafət, nəcabət əsarətə, həqarətə məruz qalır. Şair qadına üz tutub deyir: "Sən nəsin?.. Kəndini bil, zəfi bıraq!" Ümumiyyətlə, Cavid əfəndi problemli mövzulara toxunanda bir çox hallarda çarəni nə problemdə görür, nə də problemi yaradanda. Çarə problemə, bəlaya məruz qalanın öz içində gizlənir. Məsələn: baş verən hadisələrdən, təhlükələrdən qurtulmaq üçün türkləri birliyə çağırır, oyanmağa, mübarizəyə səsləyir. Bunlar yerində olsa, bəlalar da çıxıb gedəcək. Qadın mövzusunda da çarə elə qadının özüdür. Problem özünü bilməməkdən, dəyərini anlamamaqdan doğulub. Həll yolu isə zəifliyi buraxıb, haqq tələb etməkdir. Franz Kafkanın belə bir sözü var: "Mənə yaşatdıqlarına şərait yaratdığım üçün özümdən üzr istəyirəm". Cavid əfəndinin obrazları da çox hallarda bəlaya şəraiti özləri yaradırlar.

Bircə qalır özlərindən üzr istəyib ayağa qalxmaq! Qadına "Ağla, ta lərzəyə gəlsin yer-gök" deyən şair sonra "Dur, ağlamaqdan nə çıqar sanki?" deyir. Qadını çalışıb öyrənməyə, zülmət pərdəsinin içindən sıyrılıb  qəhrəmanlar kimi qavğaya atılmağa səsləyir. Qadın çalışıb öyrəndikcə hüququ pamal olmayacaq, haqqını alacaq. Bəs bunlar kifayət edirmi? Yox! Qadın həm də fəzl və irfanla mücəhhəz olmalır, cəhli yıxıb, qəfləti yaxmalıdır. Cavid əfəndinin vətən, elm mövzulu şeirlərində də cəhalətin nələrə gətirib çıxardığını görmüşdük. Qadının başına gələn bəlaların da əsas səbəblərindən biri cəhalətdir! Hüseyn Cavid yaradıcılığında cəhalət ən böyük düşmən kimi təqdim olunur. Qadının, vətənin, mədəniyyətin, inkişafın önünə yığılan qara daş kimi... "Qadın!" şeiri bu misralarla bitir: "Kimsədən gözləmə yardım əsla; Yalınız kəndinə kəndin ağla!"  Bəli, çarə qəhrəmanın özündədir! Bu iki misranı Cavid əfəndinin bir çox şeirlərinə aid etmək olar. Şair qəhrəmanlarının içlərindəki gücü görməsini, onların kimsəyə möhtac olmamasını istəyir. Ən çarəsiz qəhrəmanlarının belə içində bir mübarizlik var. "Şərq qadını" şeirində qadın başına gələnləri özü danışır, bu şeir sanki bir yox, minlərlə şərq qadınının monoloqudur. Şərq qadını doğulduğu gündən tarixin paslı zəncirlərində inləyir, keçmişin vicdansız, kirli dırnaqlarında qəhr olur. Qara mövhumat gözlərinə pərdə çəkib, qanunla din onun öksüz sözlərinə istehza edir, heç fəryad belə qopara bilmir. Şərq qadınına hər şey yasaqdır, şikayət, tələb, fəryad edə bilməz. Deyir ki, mənə tapınanlar da vardı, çünki pək dilbər idim. Süslü kaşanələr, ipəklər, tüllər onu xoşbəxt etmir, məhbəsə, altın qəfəsə alışıb qaba şəhvətləri söndürür. Qaniçən sultanlar "pək gözəlsin" deyib onunla əylənir, hətta bir-birlərinə bağışlayırlar, sonra atəşkədəyə, Nilə atıb Şərqin dilbər qadınını "duyğusuz Tanrı"ya qurban edirlər... Şərq qadınına zahiri gözəlliyə heyran olan qaniçənlər, şəhvət düşkünləri yox, eşq daşıyan böyük ürəklər lazım idi. Bəlkə o zaman bu qadının (qadınların) üzü gülə bilərdi... Onlar qadının görünüşünə tapındılar, ruhunu, ürəyini, zəkasını görmədilər, ona görə də qadına oyuncaq kimi davranıb haqlarını, hüquqlarını əllərindən aldılar. Əslində, qadına yox, qadını yaradana tapınsaydılar, gözəlliyin arxasındakı qüdrəti görsəydilər, hər şey başqa cür ola bilərdi. Amma eşqsizlər eşqi görə bilməzlər... Şərq qadınına qanunla din də istehza edir. Minlərlə qadın din pərdəsində boğulub, qəlibləşmiş qanunlar bataqlığında batıb...

"Şərq qadını" şeiri mənə Çarlz Bukovskinin "Şəhərin ən gözəl qadını" hekayəsini xatırlatdı. Kess adlı çox gözəl bir qız yaşamaq üçün yanlış yola əl atmalı olur. Şəhərdəki hər kəs ona heyrandır, amma onlar Kessin çəkdiyi rəsmlərlə, ruhuyla yox, sadəcə zahiri gözəlliyi ilə maraqlanırlar. Bəs hamının qısqandığı, arzuladığı, məftun olduğu bu qadın öz gözəlliyindən razıdırmı? Yox! Kessə vurulanlar onu anlamır, ruhuna enməyi bacarmırlar, heç cəhd də etmirlər. Kess boğazını kəsir, özünü eybəcərləşdirməyə çalışır. İstəyir ki, onu görünüşünə görə deyil, ruhuna görə sevsinlər. Amma olmur, insanlar Kessi başa düşə bilmir və bir gün onun intihar xəbərini eşidirlər... Kess xristian qadındır, yanlış yoldadır, o bu yola məcbur olur, Şərq qadını isə müsəlmandır və qaniçən sultanların şəhvətini söndürməyə məcbur edilir. Kess azaddır, sözünü deyə bildiyi, rahat gəzib-dolaşdığı bir mühitdə yaşayır. Şərq qadını isə altın qəfəslərdə qəhr olub gedir, qanunla din əsarətindədir. Bu qadınların dini başqa, yolu başqa, vətəni başqadır. Biri şərq qadınıdır, digəri isə qərb qadını. Amma ikisi də qurbandır, haqqın-hüququn olduğu yerdə yaşayan qərb qadını da, ixtiyarı özündə olmayan şərq qadını da... İkisi də eşqsizliyin - şəhvətin qurbanıdır və bu mövzuda şərq-qərb fərqi yoxdur... Eşq Tanrıdan, şəhvət isə iblisdəndir. İblis hər yerdədir, o şərqliyə, qərbliyə, haqqa, hüquqa baxmır... İnsan beyni ilə düşünür, ürəyi ilə hiss edir, ruhu ilə var olur. Bədən sadəcə müvəqqəti artıq yükdür, bir gün qoyub getməli olursan. Eşq ruha ünvanlanır, ürəyə, beyinə yol tapır, şəhvət isə sadəcə artıq yük olan bədənə... Şərq cəmiyyəti də, Qərb cəmiyyəti də insanı var edən şeylərə kordur, sadəcə yükü görürlər. Ona görə bu qadınlar hərəsi bir şəkildə əzab çəkir. Bu, Şərqin, Qərbin deyil, bəşəriyyətin acı qanunudur, insanlığın bəlasıdır. Kess intihar edir, anlaşılmadığı mühitdə mübarizə apara bilmir. Amma "Şərq qadını"nın həyatı nikbin sonluqla bitir, gülür, oynayır, yaşamaq zövqünü duyur. Deyir ki, "gəmirilməz beynim!" Dinin, qanunun, mühitin beynini gəmirməsinə imkan verməməyə çalışır. Sonda öz dəyərini anlayır, həşmətli fəzalardan aşan pəmbə yıldız ucalığına yüksəlir. XX əsrdən bu yana çox şey dəyişib, qadınlar daha azaddırlar, nəyəsə məcbur edilmək halları azalıb, daha az qurban olurlar, beyinləri gəmirilmir və s. Dəyişməyən və dəyişməyəcək tək şey var - insan xisləti! Kimisi eşqi - Tanrını seçir, kimisə də şəhvəti - iblisi... Şərq qadınına tapınanlar, əslində, qadına yox, şəhvətə tapınmışdılar. Qadını əsir etdiklərini düşünürdülər, amma özlərinin şəhvət əsiri olduqlarından xəbərləri yox idi. Kesslər, şərq qadınları, təəssüf ki, həmişə şəhvət əsirləri ilə mübarizə aparmalı olacaqlar. Tanrı ilə iblis, eşqlə şəhvət daim yanaşı addımlayır.

Daha ətraflı məlumat və yeniliklər üçün Icma.az saytını izləyin.
seeBaxış sayı:92
embedMənbə:https://525.az
archiveBu xəbər 14 Noyabr 2025 19:01 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Prezident İlham Əliyev Ramiz Mehdiyevlə bağlı danışdı İlk dəfə

12 Noyabr 2025 20:16see217

Ərəblərdən Lukoyl a ağır zərbə: Ələkbərov çətin vəziyyətə düşüb

12 Noyabr 2025 22:31see217

İqtisadiyyat Nazirliyində “Konstitusiya və Suverenlik İli” mövzusunda tədbir keçirilib

13 Noyabr 2025 10:47see179

Azərbaycanda oynayan qapıçıya İtaliya ilə görüşdə şans verilmədi

14 Noyabr 2025 11:17see175

Bakı və regionlarda neçə bina istiliklə təmin olunacaq? RƏSMİ AÇIQLAMA

13 Noyabr 2025 13:18see172

Azpul MMC də QANUN POZUNTUSU müştərinin telefon kontakt ına icazəsiz daxil olur

12 Noyabr 2025 22:35see161

AFFA dan Turan Tovuz un futbolçusuna cəza, klublara cərimə

13 Noyabr 2025 14:04see143

Məşhur türkiyəli müğənni ad günündə vəfat etdi FOTO

12 Noyabr 2025 21:15see140

Rusiya Qazaxıstana dörd Amur pələngi bağışlayacaq

13 Noyabr 2025 03:49see139

Fransa və Braziliya milli komandaları Bostonda yoldaşlıq oyunu keçirəcəklər

13 Noyabr 2025 01:50see138

Yol qəzasında ölən jurnalist keçmiş məmurun övladıdır

13 Noyabr 2025 18:14see134

Yandırılmış sabitlik: İran öz ekoloji fəlakətinin əsirinə çevrilib

13 Noyabr 2025 11:52see128

Rubl ucuzlaşdı, avro isə bahalaşdı RƏSMİ

13 Noyabr 2025 09:17see126

İlon Maskdan gələcəklə bağlı daha bir proqnoz

13 Noyabr 2025 09:20see125

Nicat Kazımov: Dil milləti formalaşdıran və onun özünəməxsusluğunu qoruyan ən güclü təməldir

14 Noyabr 2025 00:49see124

Bu deputat danışmır, ancaq şəkil çəkdirir FOTOLAR

14 Noyabr 2025 10:58see124

Saakaşvili xəstəxanadan ÇIXDI

12 Noyabr 2025 21:23see123

Avropada “snayper turizmi”: varlılar pul ödəyib insan ovuna çıxıblarmış...

13 Noyabr 2025 08:31see121

Ayxan Abbasov: “Rəqibin gücü bəlli idi”

13 Noyabr 2025 23:49see121

“BakıKart”ın ləğvi iddiasına rəsmi cavab: “Metro və avtobuslarda...”

14 Noyabr 2025 09:09see118
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri