Icma.az
close
up
RU
Təyyarədə “qara qutu” nədir və o, qəzaları araşdırmağa necə kömək edir?

Təyyarədə “qara qutu” nədir və o, qəzaları araşdırmağa necə kömək edir?

Icma.az bildirir, Moderator.az portalına istinadən.

“Qara qutu” müasir aviasiyanın ən sirli və eyni zamanda vacib elementlərindən biridir. Təyyarə qəzası baş verəndə faciənin səbəblərini açmaq üçün əsas ümid onun üzərinə düşür. Bəs bu texnologiya necə işləyir və araşdırmalarda necə kömək edir?

Qara qutu necə yarandı?

“Qara qutu”nun tarixi İkinci Dünya Müharibəsi illərində başlayır. Həmin dövrdə Böyük Britaniya və ABŞ-da hərbi mühəndislər radar və naviqasiya sistemlərinin yaradılması üzərində işləyirdilər. Bu sistemlər təyyarələrdə quraşdırılıb və onların uçuşlarını izləmək üçün istifadə edilib. O vaxt heç kim qəza təhqiqatı üçün məlumatların qeydə alınması barədə hələ düşünmürdü, lakin texnoloji tərəqqi artıq müasir səs yazıcılarının yaradılmasına zəmin yaradırdı.

Eyni zamanda, Fransada mühəndis Fransua Gousseno Pol Boduin ilə birlikdə uçuş məlumatlarını qeyd etmək üçün cihazların ilk prototiplərini hazırlamağa başladı. Əvvəlcə foto plyonkadan istifadə etdilər, lakin müharibə zamanı fəlakətlərə daha yaxşı dözə bilən metal lentlərə keçdilər. Məlumatların real vaxt rejimində qeydə alınmasına ehtiyac var ki, qəza zamanı fəlakətdən əvvəl son anda nə baş verdiyini anlamaq mümkün olsun.

Buna misal olaraq müharibə zamanı Britaniya və Amerika hərbi təyyarələri ilə baş verən təyyarə qəzalarını göstərmək olar. Qəzaların səbəblərini anlamağa çalışan mühəndislər avadanlığın necə işlədiyi və kokpitdə baş verənlərlə bağlı müfəssəl məlumatların olmadığını başa düşdülər. Bu, onları uçuş məlumatlarının qeyd texnologiyasını inkişaf etdirməyə sövq etdi.

Qara qutunu kim icad edib?

Avstraliyalı David Warren "qara qutu"nu kəşf edib. O 1958-ci ildə təyyarənin texniki parametrlərini qeyd edə bilən cihazın ilk işləyən prototipini hazırlayıb. Bundan əvvəl dünyada müstəntiqlərə təyyarə qəzalarının vəziyyətini bu qədər dərindən təhlil etməyə imkan verəcək texnologiya yox idi. Uorren işə dünyanın ilk kommersiya reaktiv təyyarəsi olan Comet təyyarəsinin bir neçə qəzasından sonra başladı. Bu qəzalar təyyarənin dizayn qüsurlarından qaynaqlanırdı, lakin o günlərdə nəyin səhv getdiyini başa düşmək üçün "qara qutu" yox idi. Məlumatların olmaması səbəbindən müstəntiqlər demək olar ki, kor-koranə işləməli oldular. "Qara qutu"ların inkişafına təkan verən ən məşhur hallardan biri 1954-cü ildə İtaliyada Comet təyyarəsinin qəzaya uğraması ilə baş verdi. Məlumat çatışmazlığı səbəbindən müstəntiqlər uzun müddət qəzanın nədən baş verdiyini müəyyən edə bilməyiblər. Yalnız sonradan məlum oldu ki, problem təyyarənin strukturunun zəifləməsi ilə bağlıdır, lakin o zaman "qara qutular" mövcud olsaydı, bu, çox erkən müəyyən edilə bilərdi.

Qara qutu necə işləyir?

“Qara qutu” əslində iki hissədən ibarətdir: bir registrator uçuş məlumatlarını (Flight Data Recorder - FDR), digəri pilotların kokpitdəki söhbətlərini qeyd edir (Cockpit Voice Recorder - CVR). Adına baxmayaraq, qəzadan sonra təyyarənin qalıqları arasında tapmağı asanlaşdırmaq üçün "qara qutu" parlaq narıncı rəngə boyanıb. Bu, xilasedicilərin onu tez tapıb müstəntiqlərə təhvil verməsi üçün edilir. Müasir "qara qutu" istənilən xarici təsirlərdən qorunur. Onun gövdəsi davamlı materialdan, adətən titandan və ya poladdan hazırlanır və 1100 dərəcə Selsiyə qədər olan nəhəng temperaturlara və cazibə qüvvəsindən 3400 dəfə çox olan nəhəng zərbələrə tab gətirə bilir. Bu, ən çətin şərtlərdə belə məlumatların saxlanmasını təmin edir.

Buna misal olaraq 2009-cu ildə Air France-ın 447 saylı reysinin qəzasını göstərmək olar. Təyyarə Atlantik okeanı üzərində qəzaya uğrayıb və suyun təxminən 4000 metr dərinliyindəki "qara qutu"nun tapılması iki il çəkib. Nəhayət aşkar edildikdə, məlumatlar bütöv idi və qəzanın səbəbinin pis pilot hərəkətləri və nasaz sürət sensorlarının birləşməsi olduğunu müəyyən etməyə kömək etdi.

Qara qutu nəyi qeyd edir?

FDR təyyarənin uçuş yolu, sürəti, hündürlüyü, meydança bucağı, mühərrikin işi və müxtəlif təyyarə sistemlərinin vəziyyəti haqqında məlumatları qeyd edir. Bütün bu məlumatlar yüksək tezlikdə qeydə alınır - adətən saniyədə bir neçə dəfə. CVR isə öz növbəsində pilotların danışıqlarını, eləcə də pilot kabinindəki bütün səsləri, o cümlədən avtomatik sistemlərdən gələn xəbərdarlıqları, mühərrik səslərini və hətta hava hərəkəti dispetçerləri ilə danışıqları qeyd edir. Bu, müstəntiqlərə qəzadan əvvəl son dəqiqələrdə ekipajın dəqiq hərəkətlərini yenidən qurmağa kömək edir.

Qara qutu araşdırmalarda necə kömək edir?

Fəlakət baş verən zaman müstəntiqlər "qara qutu"nu tapıb analiz üçün laboratoriyaya göndərirlər. Tərkibindəki məlumatlar mütəxəssislər tərəfindən deşifrə edilir və təhlil edilir. Bu, nəinki baş verdiyini başa düşməyə, həm də gələcəkdə oxşar qəzaların qarşısını almağa imkan verir.”Qara qutu”nun aviasiya təhlükəsizliyini dəyişməyə necə kömək etdiyinə misal olaraq 1979-cu ildə American Airlines 191 saylı uçuşun qəzasını göstərmək olar. Təyyarə havaya qalxdıqdan az sonra qəzaya uğradıqdan sonra müstəntiqlər qəzaya səbəbin mühərrikə düzgün qulluq edilməməsinin səbəb olduğunu müəyyən etmək üçün "qara qutu" məlumatlarından istifadə ediblər. Nəticədə, gələcəkdə bir çox oxşar qəzaların qarşısını alan təyyarələrə texniki qulluq üçün ciddi yeni qaydalar tətbiq edildi.

“Qara qutu”lar hər bir təyyarə qəzasının səssiz şahidləridir. Onlar gələcək həyatı qorumaqla qəzaların səbəblərini araşdırmağa kömək edirlər. Onların görünüşü illərlə təcrübə və inkişaf yolu ilə mümkün olmuşdur və onların təkmilləşdirilməsi üzərində işlər hələ də davam edir. Təyyarə hər dəfə səmaya qalxanda "qara qutu" təmin edir ki, qəza baş verdikdə müstəntiqlər gələcəkdə uçuşları daha təhlükəsiz etmək üçün bütün lazımi məlumatları əldə edə bilsinlər.

Mehin Mehmanqızı

Hadisənin gedişatını izləmək üçün Icma.az saytında ən son yeniliklərə baxın.
seeBaxış sayı:140
embedMənbə:https://moderator.az
archiveBu xəbər 26 Dekabr 2024 11:46 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Məhkəmədə Ermənistan vətəndaşlarının cinayət xarakterli məlumatlar tədqiq olunub FOTO

17 Oktyabr 2025 20:37see247

TƏCİLİ: Metroya giriş bağlandı Nə baş verir?

19 Oktyabr 2025 04:03see204

Stəndapçı: “Uill Smit bacarmasa, Yannik Sinner rolunu oynamağa hazıram” FOTO

18 Oktyabr 2025 03:13see201

Bakıda bal yarmarkası fəaliyyətə başlayır

17 Oktyabr 2025 13:46see163

Trampdan sonra Vens də İsrailə gedir

18 Oktyabr 2025 16:58see162

Pezeşkian bu türk ölkəsinə səfər edəcək

19 Oktyabr 2025 02:00see160

“Ağır çantalar uşaqlarda onurğa əyriliyinə gətirib çıxarır” EKSPERT DANIŞDI

17 Oktyabr 2025 11:50see150

Pəncərələri qış rejiminə necə keçirtmək olar?

18 Oktyabr 2025 04:47see147

ChatGPT yə verilməsi qadağan edilən 8 sual SİYAHI

18 Oktyabr 2025 02:52see141

Məhkəmədə həmin məlumatlar da tədqiq olundu Fotolar

17 Oktyabr 2025 20:42see138

“Xocalı Balı” ilk dəfə bal yarmarkasında alıcılara təqdim olunub REPORTAJ

18 Oktyabr 2025 14:09see137

İlham Əliyevdən Xəzəryanı ölkələrə ÇAĞIRIŞ

18 Oktyabr 2025 10:48see136

Ramiz Mehdiyev İlham Əliyevə qarşı sui qəsd PLANLAŞDIRIB Sensasion iddia

17 Oktyabr 2025 22:34see135

DNT testi bütün həyatını dəyişdi: Uşağının əsl atası məlum oldu

17 Oktyabr 2025 14:24see130

“Borussiya” yenə uduzdu

18 Oktyabr 2025 03:34see128

Çin polisinin ağıllı köməkçiləri: Təhlükəsizliyi robot itlər qoruyacaqlar

18 Oktyabr 2025 06:32see128

Bakı metrosunda mübahisəli durum: gediş haqqı yenə dəyişəcək?

18 Oktyabr 2025 07:33see127

Neftinin qiyməti 1 dollar ucuzlaşdı

18 Oktyabr 2025 10:51see126

Tanınmış logistika şirkəti iflas etdi

18 Oktyabr 2025 03:04see124

Dabaq xəstəliyi Qaxda da təsərrüfat sahiblərini çıxılmaz vəziyyətə saldı

18 Oktyabr 2025 01:37see124
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri