Icma.az
close
up
RU
Zəlimxan Yaqubun şeirləri haqqında tam fərqli yazılar yazılmalıdır Cavanşir Yusifli

Zəlimxan Yaqubun şeirləri haqqında tam fərqli yazılar yazılmalıdır Cavanşir Yusifli

Icma.az bildirir, Kulis.az saytına əsaslanaraq.

Kulis.az Cavanşir Yusiflinin "Fraqmentlər" yazısını təqdim edir.

Adonis ərəb poeziyasının tarixi haqqında yazısında qeyd edirdi ki, "Ərəb ənənəsində ədəbiyyat ritorik dil sistemidir: nitqin ritorika toxumasına uyğunlaşdırılmasıdır. Buna görə də deyirik ki, ərəb poeziyası bir qayda olaraq şairə artıq keçmişdə dəfələrlə edilən işarəni göndərir. Əvvəllər şeirin mənası onun tələffüzündə aşkarlanırdı. "Tələffüz"lə "məna" arasındakı əlaqə isə qarşılıqlı deyil, tamamlayıcıdır: tələffüz mənanı içinə alır və beləliklə, ona aydınlıq verir. Bu səbəbdən məna yox, tələffüz, şeirin səslənməsi əsas idi. Qədim ərəblər köçəri olublar, səhrada yaşayıblar, yazı bilməyiblər. Orta əsərlərin ərəbi onu günah bilirdi..."

Bizim təcrübədə də zəif də olsa, belə bir fakt mövcuddur. Mənanı tələffüzlə çatdıran, onu ağac çətiri kimi örtüb tamamlayan şeirlər var. Mətni oxuyursan, üstündən zaman keçir, bir təsadüfdə onu elə şairin öz dilindən dinləməli olursan. Oxuduğunla dinlədiyin parça arasında bəzən yerlə göy qədər fərqi hiss edirsən. Oxuduqda adi mətndir, dinlədikdə tam başqa, tam fərqli. Bu səbəbdən bizdə qafiyəli sərbəst şeirlər daha çox sevilir və yazılır. Ona görə də Ələkbər Salahzadə şeiri ilə Zəlimxan Yaqubun şeirləri haqqında tam fərqli yazılar yazılmalıdır. Zəlimxan Yaqubun şeirlərinə xas olan əsas xassə intuisiya və improvizasiyadır. Bu iki xassə şeirdən-şeirə adlayır və zamanla yeni cəhətlər əldə edir. Buna görə onun qoşmalarını ard-arda düzüb bir mətn kimi oxusaq, həmin intuisiyanın dərinlik ölçüsü haqqında da fikir söyləyə bilərik. Ələkbər Salahzadənin mətnlərindən bəhs edərkən, milli poeziyanın təcrübəsi tam şəkildə öyrənilməlidir ki, bu "kənaraçıxma" lazımınca görünə bilsin. Səs-söz təkrarları, alliterasiya onun sərbəst şeirlərinə ayrıca bir rəng, önəmli kolorit qatır. Ələkbərin hər bir şeiri böyük bir rəsmin fraqmentləridirmi? Bunu qismən təsdiqləmək olar. Qəribə görünsə də, bu şeirlərdə aşıq ifasının (saz-söz) bəlirtiləri də var. Səs elə bir rəngdə, elə bir aurada meydana çıxır ki, sən bunları yığcam bir palitra kimi təsəvvür edə bilərsən. Bəzən aşığın səsi elə bir tembrdə çıxır ki, səs sanki simlərin bir-birinə dəyməsindən, sehrli şəkildə toxunmasından hasil olur. Yəni, əslində oxuyan simlərdir, aşıq yox.

Zəlimxan Yaqubda bir şeir bütöv təsiri bağıslasa da, əslində fraqmentdir, Ələkbər Salahzadədə, fraqment effekti versə də, əslində bütövdür.

Bədii əsər mətnində izah və təhlil üçün məkan sonsuz dərəcədə böyükdür, onu müəllifin nəzərdə tutduğu və tutmadığı cizgilərlə birlikdə analiz edə bilərik. Əli Kərimin "Atamın xatirəsi" şeiri haqqında çox yazılar yazılıb, bir qismi eyni intonasiyaya, sadəcə, semantik çalarlı olsa da, az qismi əsasən struktur təhlil nümunəsi sayıla bilər. Fəxri Uğurlunun bu şeir haqqında yazısı daha çox mifoloji təsəvvürə dayanır və şeirin əsas mətləb və ideyasının dolğunluğunu göstərir. O cümlədən, Səməd Vurğunun "Mən tələsmirəm" şeiri.

Ədəbi tənqid mətnlə münasibətdə necə olmalıdır? Şübhəsiz ki, semantik təhlillə bədii mətnin mənalarını açmaq, onun ifadə etdiklərini tamamlamaq mümkün deyildir. Yuxarıda vurğuladığımız kimi, bədii mətni istənilən mövqedən görə bilmək, ona nüfuz edə bilmək üçün bütün məlum yanaşma və təhlil metodlarından istifadə olunmalıdır. Bəzən tənqid yazısı belə olur: hansısa nəsr əsəri təhlil olunur, Aristotrel və Platondan üzü bəri mütəfəkkirlərdən sitatlar gətirilir, mətn isə ənənəvi yolla "təhlil edilir". İndiki dövrün bədii mətnlərini ənənəvi metodlarla izah və şərh etmək mümkün deyildir. Təhlilin necəliyi haqqında bədii mətnin özündə müəyyən işarələr mövcuddur; tənqidçinin güclü emosiyası, soyuqqanlılıqdan vaz keçərək bədii mətnə yanaşması onun toxumalarını görünməz edir. Yenə Adonisin sözüylə desək, ədəbiyyat hər şeydən qabaq görmədir. Tənqid bədii əsəri bu nöqtəyə istinadən təhlil və təqdim etməlidir. Bədii mətn nəyi görür, gördükləri haqqında nələr deyir? Və... tənqid təkcə bədii mətnin "gördükləri"ni şərh etmir, onları qiymətləndirir, öz təcrübəsindən çıxış edir, iki şey arasında - iki görmə arasında paralel və çarpaz xətlər çəkilir və yalnız bu zaman bədii əsər haqqında yetərli söz demək mümkündür. Elə bu səbəbdən tənqidçi ideya adamı olmalıdır: hər bir məqalədə, hər bir təhlil nümunəsində bədii mətnlə əlaqəli olan və olmayan ideya irəli sürülməlidir, çünki ortada mükəmməl görmə aparatlı olan bədii mətn var, onu təsdiqləməyə və kökündən inkar etməyə şans yaranıb, əgər tənqidçi yalnız müəllifin görmə bucağı ilə kifayətlənəcəksə bu, sözsüz ki, bədii mətnin ifadə etdiyi mənaların dairəsini maksimum daraldacaqdır. Bunun üçün yuxarıda sadaladığımız iki nəsnənin təkcə toplanması yox, vurulması və bölünməsi də lazımdır. Bu sxem təhlillərdə o qədər sadə şəkildə aparılmalıdır ki, tənqidçinin adının ətrafına bir "filosof" (yaxud mütəfəkkir) sözü artırılmasın. Tənqidçi bu deyilən əməliyyatları yerinə yetirən sadə söz adamıdır, başqa heç nə. Ancaq... Bu zaman mümkün "kənaraçıxmalar" elə olmamalıdır ki, bədii əsərin canlı toxuması, yəni oxucuyla danışan, onu maqnit kimi özünə çəkən toxumaları zədələnsin. Bunun üçünsə bədii mətnin imkan verdiyi, daha çox möhtacı olduğu bütün metodlardan istifadə edilməlidir, ədəbi tənqidi metod kirpiklərini tərpətmədən bədii mətnə baxan gözdür, bu göz bədii mətni bütün şərtilik elementləri ilə qəbul edir, ordan yığa bildiyi bütün fakt və gerçəkləri yalnız özünün münasib bildiyi üsulla təhlil edir, çıxarılan nəticələri bədii mətnin gerçəkliyə yansıyan ehtirasına istinadən şərh edir. Bu mənada, ədəbi tənqidi yazının essedən fərqləri sərhəd xətti kimi görünür. Ədəbi tənqidlə esse arasındakı fərq akademizmlə sərbəstlik, sərbəst şərh arasındakı fərq deyildir, bəzən, vəziyyətin tələb etdiyi situasiyada ədəbi tənqid essenin sığına biləcəyindən daha sərbəst ola bilər. Çünki bir bədii faktı, deyək ki, şeir mətnini, yaxud nəsri təhlil edərkən, sözün dərinliyinə enmək ehtirası bu sərbəstliyin maksimum cizgisini cıza bilir. Hər hansı bədii əsər, yaxud bədii mətni sırf nəzəri möqvedən, yaxud ancaq tarixi poetika baxımından incələmək lüzumu yaranır. Bu metodlar fərqlidir və tənqidçidən geniş erudisiya və nəzəri hazırlıq tələb edir. Tarixi poetika müstəvisində ən müxtəlif dövr və epoxalara məxsus bədii əsərlər müqayisə edilə bilər və bu zaman seçimdə sərbəstlik, yəni ilk baxışdan ağla gəlməyən müqayisələrə yol verilə bilər. Bunun üçün bədii əsər və onun yaratdığı mədəni epoxanın dərinliklərindəki mətləb və mənalardan xəbərdarlıq əsas şərtlərdən biridir.

Tələbə filmlərinin istehsalı davam edir Əli Əmirlinin "Komediyalar" kitabı işıq üzü görüb Plastik əməliyyat, ayfon, kredit və əxlaqsızlıq
Hadisənin gedişatını izləmək üçün Icma.az saytında ən son yeniliklərə baxın.
seeBaxış sayı:72
embedMənbə:https://kulis.az
archiveBu xəbər 22 May 2025 10:41 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Bu məhsul marketlərdən yığışdırılır Təhlükəli bakteriya aşkarlanıb

05 İyul 2025 04:04see134

60 yaşdan sonra gündə 4 fincan kofe içsəniz...

05 İyul 2025 04:47see132

UEFA “Barsa”nı 60 milyon cərimələdi

05 İyul 2025 06:10see118

Şəkidə yük və minik avtomobilləri TOQQUŞDU: İkisi körpə olmaqla dörd nəfər xəsarət aldı

05 İyul 2025 15:18see118

Yaprak Dökümü nün çəkildiyi malikanə ofis oldu

05 İyul 2025 14:03see117

Pezeşkian Azərbaycanla bağlı görün nələr DANIŞDI: “Mənə dedilər ki…” KONKRET

05 İyul 2025 10:34see117

Məhkumlar arasında badminton yarışı keçirilib FOTOLAR

05 İyul 2025 10:02see117

Şəmkirdə göldə boğulan 3 azyaşlı dəfn edildi KONKRET

05 İyul 2025 13:39see115

Samir Bağırova görə öldürülən rəqqasənin bacısı illər sonra danışdı

05 İyul 2025 14:44see115

Rusiya MN: PUA istehsalı sexləri Geran 2 ilə vurulub

05 İyul 2025 13:30see115

Niderland millisinin üzvü Braziliya klubundan ayrıla bilər

06 İyul 2025 17:50see114

Avro qalxır, bu, Azərbaycan bazarına necə təsir edir? Açıqlama + VİDEO

05 İyul 2025 10:04see114

Qonşu ölkəyə qovurucu istilərlə bağlı XƏBƏRDARLIQ edildi Temperatur 44 dərəcəyə çatacaq

05 İyul 2025 15:18see114

ABŞ da fəlakət olub ölənlərin sayı 40 ı ötdü

06 İyul 2025 05:24see114

Boksçumuz Dünya Kubokunu bürünc medalla başa vurdu

05 İyul 2025 15:16see113

Rus ordusunun son sutkadakı itkiləri açıqlanıb SİYAHI

05 İyul 2025 11:10see113

Dövlət dili Azərbaycan dilidirsə, o zaman büdcədən maliyyələşən ümumi təhsil də yalnız dövlət dilində olmalıdır

05 İyul 2025 14:59see113

Real ın oyunçusu: PSJ ilə yarımfinal əslində ÇL in finalıdır

06 İyul 2025 23:01see112

Tesla Optimus robotunun istehsalını dayandırdı SƏBƏB

06 İyul 2025 03:12see111

Dəniz sahilində ACINACAQLI VƏZİYYƏT: Vətəndaşların sağlamlığı təhlükədə

06 İyul 2025 19:51see111
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri