Icma.az
close
up
RU
Elnarə Akimova: Bu qayıdış həm də başqa qayıdışdır Şərif Ağayarın yeni hekayəsi haqqında

Elnarə Akimova: Bu qayıdış həm də başqa qayıdışdır Şərif Ağayarın yeni hekayəsi haqqında

Kulis.az saytından verilən məlumata əsasən, Icma.az məlumatı açıqlayır.

Kulis.az Elnarə Akimovanın Şərif Ağayarın "Qayıdış" hekayəsi haqqında yazdığı "Qayıdış - keçmişlə gələcək arasındakı yoxluqda" adlı yazısını təqdim edir.

“Doğrudan, getmək istəyirdimmi kəndimizə? Bilmirdim ki! İstəyib-istəyib yorulmuş, usanmış, hətta qocalmışdım. Bu istək biri-birindən ağır keçən günlərin, ayların, illərin altında qalıb əzilmişdi, indi çapalaya-çapalaya üzə çıxa biləcəkdimi?"

Şərifin “Qayıdış” hekayəsi müharibə haqqında yeni elegiyadır. Azad edilmiş yurd yerlərinə qayıdan, viran qoyulmuş evlərinin xarabalıqları içərisində gəzib dolaşan, orda öz keçmişini – uşaqlığını, yaddaşını, gülüşünü axtaran insanın yaşadığı sarsıntıların bədii poetik əksidir.

Bu hekayədə Şərifin nəsri artıq birbaşa varlıq fəlsəfəsi, dərk olunmuş bədii şüur, bədii düşüncə səviyyəsindədir. Problematikanı da məhz çağımızı düşündürən müharibə, qayıdış və insan məsələlərindən götürür. Yeni reallıqlar, yeni ictimai-siyasi proseslərlə əhatələnən insan və onun mənəvi durumu, təbəddülatları varlığından necə keçirməsi, sarsıntılarını necə adlaması və s.

Hekayənin əsas notları ilk sətirlərdən bəlli olur. Qayıdış həyəcanı! Qalib kimi döndüyümüz torpaqlarımıza, itirdiyimiz illərin ağrılarına, bir də Şərifin öz əsərlərinə. Şərif öz hekayə və romanlarına səpələnmiş göz yaşlarını silmək üçün yazıb bəlkə, bu hekayəni. Kor olan babası, Cəfər əminin geriqayıtmaz yolları, atasının, əmisinin arvadının, qızının ondan sonrakı ömürlərində yaşadıqları fəci tale və s. O ağrılar ki, elə aradan keçən iyirmi səkkiz ildə Şərifin əsərlərində daim diri qalıb.
Şərifin yeni hekayəsində əvvəlkilərlə qurulan “bağ”ların da əslində, daxili motivi funksiyaca eyni bir melodiyanın vahid zəminli əks-sədasından ibarətdir. Çünki burada da faktura bütünlükdə müharibənin lənəti, ittihamı üzərindədir. Hər iki halda mətndə fərdi sarsıntı ictimai sarsıntının tərkib hissəsi kimi çıxış edir.
Qəhrəmana azad edilmiş yurduna getmək xəbərini verirlər və onun yaddaşında bura qədər yaşanılan ağır, əzablı proseslər müxtəlif qabarma-çəkilmələrlə yenidən dalğalanır. İtmiş əmisinin nisgili!
“Bu iyirmi səkkiz ildə hər yerdə, hər şeydə ondan bir nişana gəzmişəm. Gözüm dörd olub həmişə. Yerdən-göydən əlim üzüləndə təzə doğulan körpələrin əlində-ayağında axtarmışam onu. Birinin barmağında tapmışam, birinin dırnağında, birinin biləyində, birinin ayağında; birinin yerişi onu xatırladıb, birinin duruşu, birinin baxışı. Əmim dağım-dağım olub səpələnib bütün kişili-qadınlı qohumlara, sanki "bunların hamısını çox istə, hərəsində məndən bir nişanə var" demək istəyib”.

Məlum olur ki, başlanğıcda hekayənin poetik istiqamətinin yönəldiyi məqam – qəhrəmanın yuxularında daim oyaq qalan Cəfər əmidən - ciddi-cəhdlə “qurtulmaq” istəyi elə-belə deyilmiş. Bu doğma adama görə “alov-alov yanan” insanların həsrətinin, faciəsinin yenidən tərpənişi var bu yuxularda. Hər gəliş yaraları təzələyir, dərdləri yada salırmış.
Şərif oxucunu yenidən o illərə, o ağrılara qaytarmaqla bədii fikri yeni psixoloji effektlərlə dolğunlaşdırır. Hekayədə bir leytmotiv var – İnsan! Və bu, təkcə əsas personajın – hekayə qəhrəmanının simasında təcəssüm tapmaqla qalmır; toxdaq bir qələmlə keçmişə salınan nəzərin işığında yazıçı təfərrüatları, faktları, yaddaşdan lövhələri, epizodları, hadisələri danışdırmaqla geniş insan mənzərələrinə çıxmaqla reallaşır: “Babam ağlamaqdan kor oldu, o, gözünün son işıq parçalarını da oğlu üçün xərclədi, qəsdən sağa-sola burulub bu işığı əmdikcə-əmən tozanaqlı yollara baxdı, öləndə də vəsiyyət elədi, dedi, yanında boş yer saxlasınlar, birdən nə vaxtsa qayıdar...”
İyirmi səkkiz, otuz il sonra yurdlarına qayıdan insanlar məhz bu əhvalla dönüş edə bilərlər ora. Orada – düşmən gülləsindən, burada - həsrətdən, xiffətdən ölənləri varsa. Qoyub gəldikləri keçmişləri, şəhid edilənləri, itkin düşənləri, dağılmış evləri, odu sönmüş ocaqları varsa...

Şərif psixoloji varlıq olaraq insanın içini, iç dünyasını mənəvi məzmundan tutmuş fəlsəfi sıraya qədər ən müxtəlif səviyyələrdə təqdim edir. Hekayədə bəzi məqamlarda dramatizmin yerini incə ironiya, azacıq yumor da tutur. Amma bu yumor əsassız gətirilmir mətnə, içində amansız bir reallıq, həqiqət yatır. Yəni, tutaq ki, Cəfər əmi qayıtdı… Bu qədər insan itkilərindən, onun xiffəti ilə ömrü yarıda qırılan həyatlardan sonra gəlişi nəyi isə ifadə edəcəkmi? Gecikmiş səadət ölümə bərabər bir şeydir: “Şəxsən mən durub qovaram onu. İndiyə saç-saqqalını da ağardar, yuxudakı adama oxşamaz, mən də rahatca sözümü deyərəm. Deyərəm, bu qədər zülm-zillətdən sonra atlana-atlana nəyə gəlmisən? Qohumların neçəsi sənin dərdindən vərəmləyib öldü, neçəsi son nəfəsində səni arzuladı, bu nə günün gəlişidir? Belə çıxır, iyirmi-otuz il havayı əzab çəkmişik? Dinməz-söyləməz çıx get, soruşan da olsa, kimliyini boynuna alma, adam adama belə eləməz.”.

Şərif müharibədə itmiş bir insanın taleyi timsalında tifaqı dağılmış bir ailənin faciəsini sərgiləyir. Hekayədəki ən maraqlı məqamlardan biri obrazın ruhi dəyişməsi prosesidir ki, bu da insan psixologiyasının nisbiliyi – şərait və vaxtla motivləşməsi ilə bağlıdır. Amma bütün fərqli ovqat çalarının alt qatında çözümsüz kədər yatır.

Şərifin mətnindəki psixoloji deyiliş tərzi də, tonu da dəyişməyib. Birdən-birə süjetə daxil olan xoş xəbər, xəbərin ardınca gələn yaddaş lövhələrinin həyəcanı, bu həyəcanda duyulan yarımçıq, dərdli ömürlərin hekayəti. Bir də baxıb görürsən ki, bu qayıdış həm də başqa qayıdışdır. Real olaraq döndüyümüz yerlərdən xəyalən, mənən heç uzaqlaşmamağımızın əzablı olduğu qədər də qürurlu lövhəsidir: “Hərbi hissəyə gecə çatdıq. Səhər kəşfiyyat bölüyünün əsgərlərinin müşayiəti ilə kəndə gedəcəkdik. Hərbçilər yolu-izi bizə başa salanda əmim oğlunun xəritəni onlardan heç də zəif bilmədiyini gördülər. Zabitlərdən biri maraqlanıb bu biliyi necə qazandığını soruşdu. Gülümsündü, “quqldan öyrənmişəm” dedi. O an ağlımdan keçdi: əmioğlu quql xəritəni atasını axtara-axtara əzbərləyib”!

Hələ qəhrəmanın kəndin hər qarışında əmisinin əl izlərini axtarması. Nəyə görəsə bu hissə mənə Sabir Əhmədlinin “Ömür urası” əsərinin sonluğundakı təsvirləri xatırlatdı. Bircə fərqlə. Sabir Əhmədlinin qəhrəmanının xəyalən döndüyü rayona Şərifin qəhrəmanı reallıqda qovuşur: “Əgər bu dağılmış evlərin, itmiş yolların, can vermiş cığırların Cəfər əmimlə bağlı hər xatirəsinə qırmızı bir nöqtə qoysaq, kəndimiz büsbütün laləliyə bürünər. O evin çardağını vurub, bu evin pəncərəsini salıb, o yolun ayrıcında qoyunun qabağına çıxıb, bu yamacda quzu otarıb, orda armud çırpıb, burda ov ovlayıb, o daşsız yaxada otçalanların qabağına düşüb ot vərləyib, bu şumal düzəngahda maşına pres qaldırıb... İndi minlərlə Cəfər əmim vardı burda, kəndimizin hər tərəfinə səpələnmişdi, onları yığıb-yığışdırmaq olmurdu, bircə dəfə “Əmi!” deyib səslənsəm, min yerdən səda gələrdi”.

Hekayənin ən sarsıntılı epizodu qəhrəmanın əmisinin uçuq-sökük evində bir küncə dirənib uşaqlıqda şahid olduğu epizodu xatırlaması səhnəsidir. Bibisinin ürkəkliyi, əmisinin zarafatı, gülüşləri… Dünənlə bugünün üz-üzə gəldiyi, qarşılaşdığı səhnə. Biri keçmişini itirib, digərləri üçün gələcək artıq yoxdur. O yoxluqla bu yoxluğun arasında qalan insan ömrün hansı tərəfindədir görəsən?
“Bibimi çox utandırmamaq üçün gözlərimi yumdum, kəndə gəlmək xəbərini aldığım vaxt kirpiklərimin dibinə vuran isti dalğa yanağım enişə yuvarlandı, başımı asta-asta qaldırıb gözlərimi açanda Cəfər əmimin xaraba evinin tavanında bir parça göy üzü göründü. İlk dəfə idi dağılmış evdən göy üzünə baxırdım. İlk dəfə idi göy üzünü bu qədər yaxın, bu qədər təmiz görürdüm. Mən bu büllur maviliyi otuz il idi özümdən xəbərsiz axtarırmışam. O an bütün varlığımla inandım: dağılmış evlərdən göy üzünə baxıb nə dilək tutsan, həyata keçər. Amma ha düşündüm, tutmağa bir dilək tapmadım. Əmimin həsrəti bitmişdi, deyəsən”.

Qəhrəmanın gözünü yumması ilə açması arasında qalan Zaman artıq itirilmiş zamandır.

Təbii ki, hekayə Şərifin digər mətnləri ilə qurulan “bağ”dır. Amma əsərlərindən xəbərsiz oxucu belə bu hekayəni məhz struktur və ondan doğan təəssürat bütövlüyünə görə yeni bir mətn kimi oxuyacaq. Və düşünəcək. Bəli, qayıdış elə də asan olmayacaq! Bəs necə olacaq? Bəlkə də, Şərifin yeni nəsri məhz bu sualı cavablandırmaq imkanlarından doğulacaq.

Ukraynada sökdülər Puşkinin heykəlini - Nadir Yalçının yeni şeirləri "CırtdaNino" adlı yeni tamaşanın premyerası keçirilib “TRT İstanbul” radiosunda "Məhəmməd Füzuli" proqramı
Hadisənin gedişatını izləmək üçün Icma.az saytında ən son yeniliklərə baxın.
seeBaxış sayı:126
embedMənbə:https://kulis.az
archiveBu xəbər 15 Yanvar 2025 12:03 mənbədən arxivləşdirilmişdir
0 Şərh
Daxil olun, şərh yazmaq üçün...
İlk cavab verən siz olun...
topGünün ən çox oxunanları
Hal-hazırda ən çox müzakirə olunan hadisələr

Bakıda yolun hərəkət hissəsi parkinqə çevrilib Nişanları heçə sayıb yolu bağlayırlar VİDEO

29 May 2025 16:23see157

Ən sağlam səhər içkisinin adı açıqlandı Çay və qəhvə deyil

29 May 2025 16:23see138

Azərbaycan və Türkmənistan qarşılıqlı əməkdaşlığı Avrasiya logistik sisteminin dayanıqlı inkişafı üçün mühüm amilə çevrilə bilər EKSPERT

29 May 2025 21:48see129

Sertifikasiyada müəllimə əlavə vaxt verilir Bu hallarda...

29 May 2025 17:36see124

Kiyevdə məşhur amerikalının başına balkon düşdü Foto

29 May 2025 19:52see124

Rusiya Serbiyanı Ukraynaya gizli sursat verməkdə ittiham edir...

29 May 2025 19:16see120

Ruslar bu yay uğursuz olsa, üsyan başlayacaq Xarebin

30 May 2025 09:01see119

Çin Kiyevə Mavic dronlarının satışını dayandırır

29 May 2025 21:16see118

Xaricdə Azərbaycan əleyhinə çıxışlar edən mühacirlərin ölkəyə ekstradisiyası yalnız bu yolla mümkündür VACİB AÇIQLAMA KONKRET

30 May 2025 18:04see116

Dostu 6 bıçaq zərbəsi vurdu

29 May 2025 16:45see115

Super Liqa klubunun yeni baş məşqçisi müəyyənləşib

29 May 2025 21:23see115

İspaniya təmsilçisi Fernando Torreslə müqavilə müddətini uzadıb

31 May 2025 02:02see115

Qərbi Azərbaycana Qayıdış Konsepsiyasının təşviqi” adlı layihə çərçivəsində ekspert görüşü FOTOLAR

29 May 2025 21:55see115

Çelsi Joao Feliksdən qurtulmağın yollarını axtarır

31 May 2025 01:21see114

İsrail və HƏMAS arasında tarixi razılaşma...

29 May 2025 21:28see113

Fidan: Rusiya və Ukraynanın atəşkəslə bağlı tələbləri fərqlidir

29 May 2025 21:45see112

Serj Sarqsyan və kürəkəni 3 milyon dollar rüşvət almaqda ittiham olunur

29 May 2025 21:11see112

Tramp Harvarda 30 gün vaxt verdi

29 May 2025 21:59see112

Sağlamlıq imkanları məhdud uşaqlara hədiyyələr verilib

30 May 2025 20:40see111

Maqnit qasırğası 24 saatdan çoxdur davam edir

30 May 2025 10:03see110
newsSon xəbərlər
Günün ən son və aktual hadisələri